Sunday, November 27, 2011

Ingat ALLAH

Bismillahirahmanirahim..

Aku selalu fikir,aku tidak punya sesiapa,
Aku selalu fikir,aku tidak layak disayangi,
Aku selalu fikir,aku tidak bertuah seperti insan lain.
Aku selalu fikir,aku langsung tidak berguna...

Ternyata aku silap..! Aku ada Allah..! Aku hidup kerana Allah..!
Tidak pernah Dia mengabaikan aku walau sekejap cuma.Alangkah ruginya aku tidak menyedari hakikat itu.Allahuakbar..! Hidup ini sangat melekakan,hingga kita tidak sedar siapa Pencipta kita,hingga kita lalai dan susah untuk menyebut nama-Nya even sepatah.Hakikatnya.Allah lah yang memberi kita kebahagiaan, ketenangan selama kita hidup di dunia ini.Alhamdulillah.Mari kita muhasabah diri kita semula..

Aku Cinta Allah S.W.T,Rasulullah S.A.W...
Serta mamaAbah & Semua Sahabat Kerana Allah..

Muhasabah diri jap..

Firman Allah SWT: (bahawa) Tuhanmu (wahai Muhammad) tidak meninggalkanmu, dan Dia tidak benci (kepadamu, sebagaimana yang dituduh oleh kaum musyrik).

(Al-dhuha,3)

Kesudahan golongan yang kufur ingkar itu apabila sampai ajal maut kepada salah seorang di antara mereka, berkatalah ia: "Wahai Tuhanku, kembalikanlah daku (hidup semula di dunia)(99)

"Supaya aku mengerjakan amal-amal yang soleh dalam perkara-perkara yang telah aku tinggalkan". Tidak! Masakan dapat? Sesungguhnya perkataannya itu hanyalah kata-kata yang ia sahaja yang mengatakannya, sedang di hadapan mereka ada alam barzakh (yang mereka tinggal tetap padanya) hingga hari mereka dibangkitkan semula (pada hari kiamat).(100) 


(Al Mu'minuun 99-100)

Wahai Tuhanku, ilhamkanlah daku supaya tetap bersyukur akan nikmatMu yang Engkau kurniakan kepadaku dan kepada ibu bapaku dan supaya aku tetap mengerjakan amal soleh yang Engkau redai; dan jadikanlah sifat-sifat kebaikan meresap masuk ke dalam jiwa zuriat keturunanku. Sesungguhnya aku bertaubat kepadaMu dan sesungguhnya aku dari orang-orang Islam (yang tunduk patuh kepadaMu).

(Al -Ahqaf [46] : 15)

p/s:: Banyaknya kelemahan kita yang dilihat di mata manusia di sekeliling kita,tak bermakna pada pandangan Allah juga begitu.Yang penting kita sentiasa berusaha memperbaiki kelemahan tersebut.Ingat,Allah sentiasa bersama kita,even manusia yang paling dekat dengan kita pun membenci kita..

wallahulam..

Saturday, November 26, 2011

Doa Akhir dan Awal Tahun Baru Islam

DOA AKHIR TAHUN
::Doa akhir tahun dibaca sesudah solat Asar.::
Bismillaahir-rahmaanir-rahiim
ALhamdulillahirabbil alamin Wa sallallaahu ‘ala sayyidinaa wa maulaanaa Muhammadiw wa ‘alaa aalihi wa sahbihii wa sallam.
Allaahumma maa ‘amiltu fi haazihis-sanati mimmaa nahaitani ‘anhu fa lam atub minhu wa lam tardahuu
wa lam tansahuu wa halimta ‘alayya ba’da qudratika ‘alaa uquubati wa da’autani ilattaubati minhu
ba’da jur’ati alaa ma’siyatika fa inni astagfiruka fagfirlii wa maa ‘amiltu fiihaa mimma tardaahu wa
wa’attani ‘alaihis-sawaaba fas’alukallahumma yaa kariimu yaa zal-jalaali wal ikraam,an tataqabbalahuu
minni wa laa taqta’ rajaa’i minkaa yaa kariim, wa sallallaahu ‘alaa sayyidinaa Muhammadiw wa ‘alaa ‘aalihii wa sahbihii wa sallam

Amin yaa rabbal ‘alamin

Ertinya:
Dengan menyebut nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang.
Semoga Allah melimpahkan rahmat dan keselamatan kepada junjungan kami nabi Muhammad SAW,
beserta para keluarga dan sahabatnya.
Ya Allah,segala yang telah ku kerjakan selama tahun ini dari apa yang menjadi larangan-Mu,sedang kami belum bertaubat,padahal Engkau tidak melupakannya dan Engkau bersabar (dengan kasih sayang-Mu), yang sesungguhnya Engkau berkuasa memberikan siksa untuk saya,dan Engkau telah mengajak saya untuk bertaubat sesudah melakukan maksiat.Karena itu ya Allah, saya mohon ampunan-Mu dan berilah ampunan kepada saya dengan kemurahan-Mu.
Segala apa yang telah saya kerjakan, selama tahun ini, berupa amal perbuatan yang Engkau ridhai

dan Engkau janjikan akan membalasnya dengan pahala, saya mohon kepada-Mu, wahai Dzat Yang Maha Pemurah, wahai Dzat Yang Mempunyai Kebesaran dan Kemuliaan,semoga berkenan menerima amal kami dan semoga Engkau tidak memutuskan harapan kami kepada-Mu, wahai Dzat Yang Maha Pemurah.
Dan semoga Allah memberikan rahmat dan kesejahteraan atas penghulu kami Muhammad,keluarga dan sahabatnya.

Amin yaa rabbal ‘al amin.


DOA AWAL TAHUN
::Doa ini dibaca setelah solat maghrib::

Bismillaahir-rahmaanir-rahiim
ALhamdulillahirabbil alamin Wa sallallaahu ‘alaa sayyidinaa wa maulaanaa Muhammadiw wa ‘alaa ‘aalihi wa sahbihii wa sallam.
Allaahumma antal-abadiyyul-qadiimul-awwal, wa ‘alaa fadlikal-’azimi wa juudila-mu’awwali,wa hazaa ‘aamun jadidun qad aqbala nas’alukal ‘ismata fiihi minasy-syaitaani wa auliyaa’ihi wa junuudihi wal’auna ‘alaa haazihin-nafsil-ammaarati bis-suu’i wal-isytigaala bimaa yuqarribuni ilaika zulfa yaa zal-jalaali wal-ikraamin yaa arhamar-raahimiin, wa sallallaahu ‘alaa sayyidinaa wa maulaanaa Muhammadiw wa ‘alaa ‘aalihi wa ashaabihii wa sallam
Amin yaa rabbal ‘alamin


Ertinya:
Dengan menyebut nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang.
Semoga Allah senantiasa melimpahkan rahmat dan keselamatan kepada junjungan kami Nabi Muhammad SAW, beserta keluarga dan sahabatnya.
Ya Allah Engkaulah Yang Abadi, Dahulu, lagi Awal. Dan hanya kepada anugerah-Mu yang Agung dan Kedermawanan-Mu tempat bergantung.
Dan ini tahun baru benar-benar telah datang. Kami memohon kepada-Mu perlindungan dalam tahun ini dari (godaan) setan, kekasih-kekasihnya dan bala tentaranya.
Dan kami memohon pertolongan untuk mengalahkan hawa nafsu amarah yang mengajak pada kejahatan,agar kami sibuk melakukan amal yang dapat mendekatkan diri kami kepada-Mu wahai Dzat yang memiliki Keagungan dan Kemuliaan.
Semoga Allah senantiasa melimpahkan rahmat dan keselamatan kepada junjungan
kami Nabi Muhammad SAW,beserta para keluarganya dan sahabatnya.

Amin yaa rabbal ‘al amin

p/s:: mohon maaf dan perbetulkan jika ada salah..

wallahualam..

Ragam kehiDupaN

Bismillahirahmanirahim..
Mulut boleh menipu mengatakan diri ini tidak suka membicarakan hal cinta...tp hati tidak mampu membohongi bahawa hati tersentuh bila soal cinta dibicarakan...Mulut boleh mengatakan bahawa  tidak menerima dia tp hakikatnya dia telah lama  minta melalui Dia sebagai pelindungku..Apa pun, hanya berharap sehingga perancangan Allah menyelesaikan takdirku dan dia..

‎"Bercinta memang mudah, untuk dicintai juga memang mudah.
Tapi untuk dicintai oleh orang yang kita cintai itulah yang sukar diperoleh."

>>>>> Jika saja kehadiran cinta sekadar utk mengecewakan,
lebih baik cinta itu tak pernah hadir..(✿◠‿◠)

♥ kepada yang masih SINGLE,
cinta ibarat kupu-kupu, makin dikejar, makin dihindar. tapi,bila kau biarkan ia terbang, ia akan menghampirimu disaat kau tak terduga. cinta mampu membahagiakanmu, tetapi sering pula ia menyakiti. cinta itu hanya istimewa apabila kau berikan cinta kepada seseorang yang layak menerimanya.

kepada PLAYBOY/PLAYGIRL,
jangan katakan 'AKU CINTA PADAMU' bila kau tidak benar-benar peduli. jangan bicarakan soal cinta bila itu tidak benar-benar ada. jangan sentuh hidup seseorang bila kau hanya berniat untuk mempermainkannya. jangan menatap ke dalam mata seseorang bila kau lakukan untuk pembohongan. hal paling kejam yang dilakukan ialah membuat seseorang jatuh cinta, sedangkan kau tak berniat langsung untuk MENERIMANYA saat ia terjatuh.

kepada yang PATAH HATI,
bertahan selama kau menginginkannya akan menghiris luka sedalam kau membiarkannya. persoalannya, bukan bagaimana mengatasi rasa sakit itu, tetapi apa yang boleh diambil dan dihayati sebagai pengajaran dan hikmahnya.

kepada yang BELUM PERNAH JATUH CINTA,
bagaimana kalau jatuh cinta? mahu jatuh, JATUHLAH ! tetapi jangan sampai terjerumus. biar selamba janji stabil. cubalah untuk memahami. bersedialah untuk terluka dan menderita, tetapi jangan disimpan semua rasa jika itu yang benar-benar dialami.

kepada yang TAKUT MENGAKUI,
cinta menyakitkan apabila anda memutuskan hubungan dengan seseorang. tetapi lebih sakit lagi, bila seseorang memutuskan hubungan denganmu. namun, cinta paling menyakitkan apabila orang yang kau cintai langsung tidak megetahui perasaa mu terhadapnya.

♥ Berterima kasihlah pada yang kalah, kerana mereka kita menjadi juara..
♥ Berterima kasihlah pada yang menegur, kerana mereka mungkin kita di syurga.
♥ Berterima kasihlah pada yang menyokong, kerana mereka kita punya sumber kekuatan.
♥ Berterima kasihlah pada yang memberi, kerana mereka kita menjadi seperti sekarang.
♥ Berterima kasihlah pada yang berjasa, kerana mereka kita merasa sebuah kehidupan.
♥ Berterima kasihlah pada Allah, kerana setiap ujian yang datang menjadikan kita lebih baik!!


‎:: Tetap TERTAWA walau aku sbenarnya ingin MENANGIS..♥
:: Tetap TERSENYUM walau aku sebenarnya KECEWA..♥
:: Tetap KUAT walau aku sebenarnya SUDAH TDK SANGGUP lagi..♥
:: Tetap SEMANGAT walau aku TERTEKAN oleh masalah..♥
:: Dan yang terpenting tetap SABAR dan memandang segalanya baik saja walau sebenarnya  
    hatiku LEMAH dan sedang TERLUKA..♥

SaLAm MaaL HijRah
●●●▬▬▬▬▬▬ஜ۩۞۩ஜ▬▬▬▬▬●●●▬▬▬▬▬▬ஜ۩۞۩ஜ●●●▬▬▬▬
"...Hijrahkan jiwa kita dan diri kita setiap waktu dan setiap saat. RABBiy, Jadikan kami selalu hijrah kepada keluhuran di setiap waktu dan kejap (amin)..."
"...Jika merasa lemah maka mintalah pada yang Maha Kuat,
yang Maha Mendengar, yang Maha Melihat jiwa hambaNYA
dan Mengasihani mereka-mereka; hambaNYA ALLAH سبحانه وتعالى ..."
... ❤..Wasiat Guru Mulia al-Habib Munzir ibn Fuad al-Musawa حفظه الله تعالى..❤
๑۩۞۩๑ Salam Ma`al Hijrah 1433H ๑۩۞۩๑
~sama2 kita ambek ibrah dari kisah2 dan pengertian hijrah...muhasbah diri kita..adakah hijrah kita pada thun ni sama ja dgn thun2 lepas @ ada perubhn dan hijrah kita ada makna dlm khpn..bkn semata hijrah yg di planng dlm buku diari sja....?? ~ALLAH...hanya hati DAN IMAN Bisa mnjwb~


wassalam..

Friday, November 25, 2011

.....



Cinta yang disemadikan tidak mungkin layu selagi ada imbas kembali.

Hati remuk kembali kukuh selagi ketenangan dikecapi.

Jiwa yang pasrah bertukar haluan selagi esok masih ada.

Parut lama pastikan sembuh selagi iman terselit di dada.

Kekayaan yang paling kaya adalah akal, kemiskinan yang paling besar adalah jahil, keburukan yang paling hodoh adalah sesat.

Tidak berguna adanya mata andai tidak dapat melihat, tak guna adanya hati kalau tak tahu menilai.

Nilailah hati itu dengan teliti sebelum pergi mengundur diri kerana segalanya bermula dengan niat yang bertempat di hati.


!(Bila kita jatuh cinta pada seseorang kerana Allah,redhalah jika ia bukan untuk kita.Redhalah dia bersama pilihan hatinya.

Kerana,jika kita percayakan Allah, kita akan terima apa saja yang telah ditakdirkan pada kita.Bersangka baiklah dengan Allah.

Jangan bersedih kerana kehilangan orang yang kita cintai itu,tapi, gembiralah, kerana Allah ada perancangan yang lagi baik buat kita sebenarnya
)!


~"ya Allah..atas kesusahan ku hari ini.pengorbanan ku hari ini.
maka kau berilah aku kebahagiaan untuk hari esok.
Ya Allah.. kau kasihanilah ibu bapa ku ya Allah.
kau sayangilah mreka sperti mereka myayangiku.
aku bermohon kpdMu YaAllah tuhan yg maha mgetahui..
kau murahkan lah rezeki keluarga ku.
tambahkan lah iman kami yg Allah.
ampunlah dosa2 dua ibubapa ku,
aku,adik beradik ku, semua org islam.
kau selamatkan lah shbat2 ku d palestin.
aku bermohon ya Allah.
kau ampon lah aku..
Amin2 ya Robbal Alamin.."
kenapa berat sgt ujian mu ini ya Allah..
aku bermohon Ya Allah..
kau selesaikan lah ia mgikut cara yg terbaik ya Allah.
kau kasihanilah ibubapa ku yg telah byk bersusah krana kami ..
Kau berilah dia kebahagiaan yg sepatutnya dia kecapi.
aku bermohon kpd mu..
hnya kau yg terbaik buat aku meminta sesuatu..
kau berilah aku yg terbaik..
ya RObbul izzati ,..
kepada mereka2 yg mmbca ini..
sama ada kenal atau tidak..
doakan lah aku..
semoga bahagiaan hingga ke jannah..
amin2..
sudah xda apa lgi yg mmpu aku nk ckp..
aku mohon hnya kpdmu Ya Allah.."

||Mood: di paksa oleh mama pergi ke klinik sbb xtahan sakit,,aku redha dgn ujianMu YA ALLAH ||

Lau Kana Bainana..

Bismillahirahmanirahim...umm,kalaulah ALLAH kabulkan doa kita,pernah x kita doa untuk berjumpa Nabi Muhammad S.A.W? kdng2 diri sendiri pon terlepas pandang untuk berdoa...Jom ambil masa sekejap utk berselawat pd junjungan bsar Nabi Muhammad S.A.W. Allahumma solli 'ala saidina muhammad wa'ala alhi wasohbihi wabarik wasallim. (7x)


Agak-agak la kan dlm sehari brapa bnyk sunnah Rasulullah yg kt dpt buat? Tepuk dada tanya iman. Ana sdri pun ntah brape je yg dpt amalkan dlm sehari. Dekat sini ana nak kngsi sikit antara sunnah2 Nabi kita yg mdh utk kita laksanakan, insya Allah.
Lepas ni kt cba jaga ek sunnah ni stiap hari..

1. Tahajud
-krna kmuliaan seorg mkmin tletak pada tahajudnya.

2.Baca al-Quran sblm terbit matahari
-izinkan mata kt mlihat kitab suci itu sblm mlihat dunia. Baca dgn pnuh tartil & fahamkan. x bnyk pun sikit jadi la kan..

3.Jgn tggalkan masjid trutamanya pd wktu Subuh
- mulakan hari ptama kt dgn mlgkah ke msjid sblm ke kmpus atau tmpat lain. Allah suka pd hambaNya yg meng'imarahkan rmh Allah.

4.Jaga solat Dhuha
-kalau jadual kelas korang x pnuh apa slhnya ambil masa dlm 10 minit utk buat solat Dhuha ni. Insya Allah kunci rezeki ada di sini.

5.Jaga sedekah stiap hari
-Allah suka pd org yg bsdekah & para malaikat pula akan mendoakan sesiapa yg bsdekah. Niat kena la btul sblm nk bsedakh tu. Sedekah bkn bmksud kena kluar duit stiap hari..Tlg susun selipar sblm msuk rmah or blik pun dikira sdekah.Senyum pd org lain pun sedekah tp jgn la snyum yg mnggoda pula ye..Tlg lecturer angkt brg ke..kalau nmpk sampah or something yg mhalang pjlanan org lain. Apa salahnya alihkan or buangkan.Itu pun sdekah jg.Mudah kan Allah tu nak bg pahala kat kt. Kita ni je yg smbong dgn Allah. Org yg mnulis ni pun kdg2 liat je nk buat tp jom la kt sama2 pbaiki diri.

6.Jaga wudhuk terus menerus
-Allah syg pd hamba yg suka bwdhuk. Kata Khalifah Ali bin Abu Thalib "org yg slalu bwdhuk sntiasa akn mrasa sllu bersolat & djga oleh malaikat dgn 2 doa "ampuni dosa & sayangi dia ya Allah". Jadi, bila kentut je pergilah ambil wudhuk.Jenuh la mcm tu. Klau org yg ada angin mcm mana? Asyik2 nk tkntut? gi minum eno dulu kut. buang smua angin dlm bdn tu bru lega..hahakk..apa2 pun sntiasa perbaharui wudhuk..

7.Amalkan istighfar stiap saat
-kita ni kan sllu sgt buat dosa..stiap hari kut.kt je yg x sedar. mengata org ni skit, dosa dh. Terdetik pkra yg bkn2 dlm hti kt, dosa dh, tpandang ikhwan or akhawat, dosa dh.Jadi, sbnarnya ada je dosa yg kt buat. So, selalulah beristighfar.

~~Rasulullah mempunyai tahap kesabaran yg tinggi. Dia tidak pernah berdoa utk membinasakan kaumnya yg selalu mengganggu dan menyiksa dia menjalankan dakwah. Ada nabi terdahulu pernah mendoakan supaya dibinasakan kaumnya yg ingkar..seperti nabi NUH. Rasulullah pernah dibaling batu, dan darah pun mengalir...cepat2 beliau mengesat darah itu supaya tidak jatuh ke bumi, kerana bimbang darah yg suci itu menyebabkan kaumnya binasa...sejahtera ke atas mu ya Rasulullah S.A.W.~~

Sbg pnutup,  jom kt cuba ikuti sunnah ni perlahan-lahan.Insya Allah lama-lama nnti dh sebati.Bila dh sebati nk tggalkan pun rasa janggal.  ^__^


wallahulam..

Thursday, November 24, 2011

kerana aku sombong..Ya ALLAH! Selamatkan Aku Dari Cinta Fitnah!



Bismillahirahmanirahim..

Sombongkah aku kiranya tidak mahu membalas pesanan ringkasmu?
Sombongkah aku jika membiar sepi YM darimu?
Sombongkah aku jika aku hanya membiarkan panggilan darimu berlagu tidak berjawab?

Ya,aku memang sombong.
Namun aku sombong bertempat!
Bukan pada semua.

Tapi hanya padamu,lelaki ajnabi yang tidak halal buatku.
Pantaskah aku membalas SMS mu kiranya luahan rindu yang kau ucapkan?
Perlukah aku membalas YM mu jika omongan cinta yang kau ingin bicarakan?
Haruskah aku berbual denganmu jika tiada perkara penting yang mahu dibincangkan?

Kau bukan suamiku,perlukah kita melakukan semua itu?
Tepuk dada,tanyalah imanmu sendiri wahai teman.

Maaf aku tidak sanggup melakukan semua itu jika murka Allah yang ku dapat
Jika kerana sikapku ini kau memanggilku sombong, nah silakan.
Aku tidak peduli.
Jika kerana ini kau memandangku seorang yang kolot
Aku masih juga tidak peduli
Apalah sangat pandanganmu jika dibandingkan dengan pandangan murka Tuhanku

Kiranya aku mengikut kemahuanmu
Aku lebih takutkan Tuhan yang menjadikan kau dan aku.

Sebelum tiba masanya, biarlah kulabuhkan dulu cintaku pada-Nya
sebelum kulabuhkan cintaku kepada yang berhak keatasku kelak
Hanya untuk suamiku,cinta halal bagiku. InsyaAllah

P/s ::   buat insan y berkata "Anna sombong gler2!!"dont judge a book by its cover,my frens :)

Cinta.. Bagaimana ingin mengelakkan fitnah disebabkan cinta? Doa yang diberikan di bawah dapat membantu kita dari difitnah. InsyaAllah..

Maksudnya: “Ya Allah, aku berlindung kepadaMu dari seksa neraka Jahanam. Aku berlindung kepadaMu dari seksa kubur. Aku berlindung kepadaMu dari fitnah Dajjal yang pembohong. Aku berlindung kepadaMu dari fitnah hidup dan fitnah mati. Aku berlindung kepadaMu dari banyaknya dosa dan hutang. Aku berlindung kepadaMu dari keburukkan fitnah kaya dan keburukkan fitnah fakir. Aku berlindung kepadaMu dari keburukkan pendengaran, penglihatan, lisan dan hatiku. Aku berlindung kepadaMu dari dikembalikan kepada umur yang terlalu tua. Dan aku berlindung kepadaMu dari mati dalam keadaan ingkar kepada agamaMu.”

wallahualam..

Tuesday, November 22, 2011

Wanita Adalah Segala Sumber



Bismillahirahmanirahim..

Diantara sebab Islam memberi perhatian berat kpd kaum wanita ialah kerana mereka merupakan sumber segala-galanya,baik dan buruk,sumber kebahagiaan,sumber hiburan dan juga punca fitnah,kebinasaan serta kerosakan umat dan negara.sebagai bukti,marilah kita renung akan keterangan dibawah:

a) wanita sebagai sumber pembentuk generasi negara....
Hukamah ada berkata: "wanita adalah tiang negara.Jika mereka rosak maka rosaklah negara dan jika mereka baik maka baiklah negara."
Ini menunjukan bahawa wanita selaku ibu berperanan mendidik anak generasinya akan datang.Jika baik cara pendidikannya,maka akan lahirlah generasi yg baik.Jika sebaliknya,maka berlakulah sebaliknya.

b)wanita sebagai sumber kebahagiaan dan hiburan.
sabda Rasullullah s.a.w,maksudnya:"sebaik2 kesenangan dunia ialah wanita solehah..." (Muslim)
Rasullullah s.a.w bersabda lagi,maksudnya:"Mahukah aku ceritakan kepada kamu tentang sebaik2 barang yg berharga disimpan?Iaitu wanita yg baik (solehah),apabila dilihat suaminya menyenangkan hati,apabila diperintah ditaati,ketika suaminya tidak ada dirumah ,dia memelihara maruahnya dan harta suaminya".(Abu Daud).

c)wanita sebagai sumber fitnah.
sabda Nabi s.a.w,maksudnya:"takutlah kamu akan fitnah dunia dan wanita.Sesungguhnya permulaan fitnah yg terkena dan menghancurkan Bani Israil ialah berpunca dari kaum wanita." (Riwayat Muslim).
sabda Rasullullah s.a.w lagi,maksudnya:"Tidak berlaku fitnah yg amat merbahaya terhadap kaum lelaki setelah sepeninggalanku ialah fitnah yg berpunca daripada kaum wanita." (Bukhari dan Muslim).

d)wanita sebagai perangkap syaitan.
daripada Abdullah bin Mas'ud,katanya bahawa Nabi s.a.w bersabda,maksudnya: "Sekali pandang kepada yg haram (aurat wanita) ibarat anak panah beracun dari panahan anak panah iblis.Barangsiapa meninggalkannya kerana menghormati(mematuhi) larangan ku,nescaya akan aku gantikan dengan iman yg dapat dirasai kemanisanya oleh hati." (Riwayat At-Tabrani dan Al Hakim).
dari Abi Umamah RA katanya bahawa Nabi s.a.w bersabda,maksudnya: "dua malaikat setiap hari menyeru,amat besarlah bencana bagi kaum lelaki yg berpunca daripada kaum wanita dan demikian dengan kaum wanita amat besarlah bencana yg berpunca daripada kaum lelaki." (Riwayat oleh Ibnu Majah dan Al Hakim).

Berdasarkan hadis2 diatas juga dapat kita faham bahawa wanita juga adalah sumber yg menentukan segala-galanya,mencorakkan rumahtangga,masyarakat dan negara.Selain itu wanita juga sebagai sumber fitnah dan alat syaitan memerangkap orang mukmin.

wallahulam..

masuk syurga dan neraka kerana seekor lalat


bismillahirahmanirahim..

"Dari Tariq ibn Shihab,
“ Sesungguhnya Rasulullah saw bersabda “ Seorang lelaki telah masuk syurga kerana seekor lalat dan seorang lelaki lain masuk neraka kerana seekor lalat. Sahabat bertanya “ Bagaimana boleh berlaku ya Rasulallah : Baginda saw bersabda : Dua orang lelaki telah melalui perkampungan satu kaum yang memiliki berhala. Setiap orang yang melalui berhala tidak akan dibenarkan lalu kecuali jika melakukan korban untuk berhala berkenaan. Dua orang tadi ditahan lalu dikatakan kepada mereka berkorbanlah.

Berkata seorang dari mereka kami tidak memiliki sesuatu untuk dikorbankan. Lalu berkata penjaga berhala ” berkorbanlah walaupun seekor lalat". Lalu lelaki ini mengorbankan seekor lalat, lalu dia pun dibenarkan lalu. Kepada seorang lelaki yang lain , ia berkata “ aku tidak akan mengorbankan sesuatu selain kepada Allah, lalu mereka memancung kepalanya maka masuklah dia kedalam syurga.”

(HR Imam Ahmad)

Situasi ini mungkin sudah tidak berlaku di zaman sekarang. Tidak ada lagi orang yang memaksa untuk berkorban untuk patung ataupun berhala. Tetapi di zaman yang serba maju ini, keadaan ini sebenarnya masih berlaku tetapi dalam keadaan yang berbeza dan tidak lagi dipaksa tetapi rela. Menarik bukan.

Saya ingin kaitkan hadis ini dengan situasi masyarakat sekarang yang masih taksub dengan bomoh. Bomoh yang membakar kemenyan dan meminta pengeras sebagai korban untuk mencapai hajat apa yang diingini. Bukankah situasi ini sama dengan kisah di dalam hadis tersebut.

Pengeras

Pengamal perubatan tradisional yang juga dikenali sebagai bomoh ataupun dukun akan mengenakan bayaran tertentu sebagai upah kepada perkhidmatan yang mereka berikan. Untuk nampak lebih hebat, kononnya jumlah bayaran tu telah pun ditetapkan oleh khadam ataupun jin belaan bomoh tersebut. Bayaran Pengeras tidak sama antara bomoh dan jenis penyakit. Dari puluhan ringgit hinggalah boleh mencecah sehingga puluhan ribu ringgit.

Pengeras yang agak tinggi biasanya akan cuba dibayar oleh pesakit walaupun tinggal sehelai sepinggan disebabkan desakan penyakit yang di alami. Cuba kita fikirkan, adakah jin memerlukan duit? Jin tidak perlu menghulurkan duit pun untuk membeli sekampit beras dikedai runcit.

Selain meminta pengeras dalam bentuk duit, ada juga yang meminta yang bukan-bukan seperti darah ayam, telur ayam kampung, pulut kuning. Barang-barang yang diminta oleh jin ataupun syaitan ini berlainan mengikut keadaan geografi (negara). Kenapa? Sebenarnya syaitan tidak memerlukan barangan tersebut. Tetapi mereka gembira kita dapat mengikut kemahuan mereka. Tujuan mereka cuma satu, untuk sesatkan manusia dan mendiami neraka bersama mereka.

p/s::Kembalilah kepada ajaran Islam yang sebenarnya. Berserah kepada Allah swt. Jangan biarkan diri diperdaya oleh Syaitan. Sesungguhnya Syaitan adalah musuh yang nyata.

wallahulam...

Monday, November 21, 2011

de best wishes i got





sanah helwah (✿◠‿◠)

Ya Allah..
pada detik kelahiran sahabat ku ini,
dia suci daripada memungkiri perintahmu,
maka pada hari kelahirannya ampunkanlah dosanya sesuci kelahirannya...

Ya Allah..
sewaktu dia mula melihat dunia,
dia telah diazankan & diiqomahkan dengan seruan agamu Mu,
maka janganlah engkau biarkan dia walau sekadar sekelip mata atau kurang daripada itu..

Ya Allah..
dia amat lemah dengan ujian Mu,
tetapkanlah hatinya pada agamaMu..
& sentiasa mentaati perintahMu serta didiklah dia dengan al-quran
& sunnah rasulMu..

Ya Allah..
aku sayang kepadanya,
jadikanlah dia dikalangan tenteraMu..
& jauhkan dia dari melakukan maksiat..
serta terimalah ibadahnya agar dia tidak mencium azabMu..

Ya Allah..
berkatilah usianya agar dia sentiasa berada dalam rahmat Mu,
sekiranya rezeki yang diberikan kepadanya melebihi keperluannya..
Engkau campakkanlah rasa kesyukuran dihatinya,
agar dia tidak lupa kepada makhlukMu yang lain..

Ya Allah...
terimalah doa hambaMu yang kerdil ini..amin

p/s :: tQ so much habibati anyss,moga ap y kamu doakan ini juga di aminkan untuk dri sendri .. Semoga hidup sentiasa dlm redha allah..aminn... =).

Saturday, November 19, 2011

ya allah sudilah pandang kami..


Bismillahirrahmanirrahim..

Dengan namaMu Ya Allah Yang Sentiasa Mengasihi hamba-hambaMu
Ingin aku berbicara denganMu di setiap masa yang aku ada dan di setiap tempat
aku berada
Ingin aku meluahkan segala apa yang terpendam dalam hati ini
Walau aku tahu Engkau sangat-sangat memahami dan mengetahui,
Tanpa aku bicarakannya kepadaMu
Malah Engkau lebih tahu segalanya tentang aku daripada diriku sendiri
Kerana Engkau yg memiliki sekeping hati ini
Kerana Engkau lebih dekat denganku daripada urat leherku sendiri

Ya Rabbi, sudilah pandang aku
Ya Rabbi, izinkan aku menghadapMu berulang kali sehingga ke akhir hayatku.
Aku tahu..
Aku sering menghadapMu dengan wajah yang kelam, tidak berseri
Aku sering berhadapan denganMu tika jiwaku berkeluh kesah
Aku mencariMu hanya di waktu susah dan derita.
Di saat senang dan sibuk dengan dunia, aku melupakanMu.
Aku lupa bahawa hidup ini hanya untukMu
Aku leka bahawa dunia ini hanya sementara untuk aku mencari bekal sebanyaknya

Namun, di saat ini aku hadir untuk menghadapMu
Bersama dosa dan noda yang tak terhitung banyaknya
Disebabkan kelalaianku menurut hawa nafsu
Dan tertipu dengan dunia dan syaitan
Allah, pandanglah aku dengan kasih sayangMu
Pandanglah aku dengan keampunanMu
Aku sangat mengharapkan kasih sayang dan redhaMu
Kerana aku benar-benar menagih syurgaMu dan aku takut nerakaMu
Tapi, layakkah aku Ya Allah?

Ya Rabbi, seandainya di saat ini Engkau menjemputku pulang,
Bagaimanakah nantinya tika berhadapan denganMu?
Sudikah Kau menerima hamba-Mu yang hina ini?
Bagaimanakah keadaanku waktu itu??
Hitamkah wajahku bila berhadapan denganMu?
Berseri dengan sinar cahayakah wajah ini?
Berlarikah aku menujuMu kerana rindu untuk menemuiMu?
Atau menggigil ketakutan kerana takut dan malu denganMu?
Allah, aku bimbang..
Aku gusar dan takut Ya Allah..
Apabila memikirkan saat itu
Kerana banyaknya dosa aku terhadapMu.
Allah, sukarnya untuk aku meredahi cabaran dunia ini
Ingin ku buang jauh duniaku yang melalaikan
Tapi ia selalu menarik-narik hatiku untuk tetap mengulangi kesilapan terhadapMu
Kadang-kadang aku terlupa, kadang-kadang aku sengaja

Aku takut padaMu Allah tapi kenapa aku seringkali mengulangi dosa-dosa
terhadapMu?
Aku sering berjanji di depanMu untuk menyerahkan hidup matiku hanya untukMu
Namun sering aku memungkiri janji-janjiku itu tanpa rasa berdosa
Aku pernah menangis keranaMu kerana takutkan azabMu
Kemudian aku ketawa semula di saat aku lupa tentangMu
Semudah itu Ya Allah aku sebagai hamba yg sebenarnya tidak layak melakukan
sebegitu
Tapi Engkau Ya Allah, tetap memberi peluang untuk aku kembali padaMu
Engkau sentiasa bersedia mengampuniku...

Aku takut Ya Allah, seandainya waktu aku tiba untuk kembali padaMu
Aku dalam keadaan tidak bersedia dan penuh dengan hitam noda
Apakah yang mampu aku persembahkan di hadapanMu kelak?
Mampukah aku memulangkan segala pinjaman yang Engkau beri kepadaku dalam
keadaan yg terbaik?
Allah, aku mohon dengan sangat..
Sucikanlah hati aku dengan maghfirahMu
Agar tersenyum aku pulang mengadapMu
Allah, terimalah taubatku
Agar bercahaya wajahku dengan nuurMu bertemu denganMu
Allah, pimpinlah aku dengan hidayahMu
Agar mudah jalanku ke JannahMu...

Tuhan, pegang eratlah hati ini agar sentiasa aku rasa dekat denganMu
Aku harap Kau terima amalku untuk aku persembahkan di hadapanMu kelak
Ya Allah, dengarkanlah rintihan & permohonan hatiku ini
Hadiahkanlah cahayaMu kepadku sehingga saat aku dipanggil pulang olehMu
Amiin Ya Rabb..

Friday, November 18, 2011

Bila Dosa D anggap Biasa

Tutuplah Aurat spt sy.. Saya bertudung bkn utk berfesyen tp utk menunaikan tggjawab sy terhadap agama. Walaupun saya x diwajibkan lg utk menutup aurat, tp sy mulai dari awal supaya "alah bisa tegal biasa"... x panas pun, rasa selesa jer.... ^_^

Bismillahirahmanirahim..
kini,
terlalu ramai orang yang buat dosa tetapi dianggap biasa

'weyh kau tengok couple tu, sweetnya...'
'cantik tak aku pakai heels ni?nampak seksi tak?'
'aku nanti nak keluar dengan mamat tu la, boring la, nak pergi tengok wayang'
'seronoknya cerita korea ni, cinta sejati betulla mereka ni'
'bestnya lagu gwen steffani ni, lagu justin bieber ni pun best'

melihat aurat walau sesama perempuan dianggap biasa
melihat adegan romantik di kaca tv tiada rasa malu dan bersalah malah menikmatinya
berguran senda dengan yang berlainan jantina seoalah DIA tiada adalah perkara biasa
tidak menutup aurat dengan sempurna tiada apa yang salah
terpesona,lalai dan leka, terlalu mengagungkan artis dianggap hebat dan bijaksana
mendengar lagu cinta, yang membuat diri terleka dan terbayang adalah biasa dan membuat diri di awang-awangan merasa bahagia
bercinta dengan pasangan yang bukan halal dianggap cinta sejati dan bahagia

kini dosa dianggap biasa
malah keluar istilah
'semua orang buat, tak ada yang salah pun'
tidak pelik di mata manusia tetapi pelik di mata makhluk lain ciptaanNya.

tidak terbit rasa bersalah dan malu kepada Pencipta.
tidak terbit rasa menyesal dan serba tak kena pabila tidak melaksana perintahNya

kini manusia lebih mengagungkan laranganNya
bangga pabila telah melaksanakannya
kehilangan dara tidak salah
membuka aurat tidak salah
pergaulan bebas tidak salah
semuanya biasa.

nanti di sana jangan terkejut dengan murkaNya yang luar biasa.
tiada lagi peluang kedua
yang tinggal hanya neraka.
seakan kini manusia telah mempersiapkan diri untuk menempah nerakaNya

kerana apa?

DOSA SUDAH MENJADI BIASA.

muhasabah diri wahai hamba Ilahi
dirimu bukan hamba kepada nafsu diri
dirimu adalah hamba kepada Penciptamu di muka bumi

mengapa dengan mudah dirimu bertuhankan nafsu dan syaitan?
tidakkah dirimu merasa malu membiarkan mereka mentadbir dan merosakkanmu?
seakan rela menjadi tunggangan dan pak turut kepada tuhanmu yang baru.

lupakah akan asal usulmu dari setitis air mani kepada dirimu kini?


~peringatan buat diri yang sering alpa dan terleka
kadangkala terlupa hakikat diri ini sebagai hambaNya~

wallahualam..

Thursday, November 17, 2011

:::aku pengemis CintaMu Ya Rabb:::



Ya Allah…Ya Rahman…Ya Rahim…
Allah Rabbi aku minta izin
Bila suatu saat aku jatuh cinta
Jangan biarkan cintaku untuk-Mu berkurang
Hingga membuatkanku lalai akan adanya Engkau

Allahu Rabbi aku punya pinta
Bila suatu saat aku jatuh cinta
Penuhilah hatiku dengan bilangan cinta-Mu yang tidak terbatas
Biar rasaku pada-Mu tetap utuh

Allah Rabbi
Izinkan bila suatu saat aku jatuh hati
Pertemukanlah kami
Berikanlah kami kesempatan untuk lebih mendekati cinta-Mu

Allah Rabbi
Pintaku yang terakhir adalah seandainya aku jatuh hati
Jangan pernah kau palingkan wajah-Mu dariku
Anugerahkanlah aku cinta-Mu
Cinta yang tak pernah pupus oleh waktu.

Wednesday, November 16, 2011

Tentu ada cara islam untuk bercinta :)


Bismillahirahmanirahim
Cinta secara Islam hanya satu iaitu perkahwinan. Cinta berlaku setelah ijab qabul; cinta lepas kahwin. Itulah cinta sakral dan qudus. Cinta yang bermaruah. Bukan cinta murahan. Inilah kemuliaan agama kita,Islam. Apabila Islam melarang sesuatu perkara,tentulah ia digantikan dengan sesuatu yang lebih baik. Kalau ia melarang cinta antara lelaki dan wanita sebelum kahwin,ia membawa kepada sesuatu sebagai ganti yang lebih baik iaitu perkahwinan.

Kami ingin mendapat redha Tuhan. Tunjukkan bagaimana taubat nasuha.

Taubat yang murni. Taubat yang sebenar-benarnya. Taubat yang memenuhi 3 syarat:
1. Tinggalkan perbuatan maksiat. Putuskan hubungan cinta yang tidak diredhai Allah ini
2. Menyesal. Menginsafi diri atas tindak tanduk hidup yang menjurus diri dalam percintaan
3. Berazam. Bertekad di dalam hati tidak akan bercinta lagi dengan sesiapa kecuali dengan seseorang yang bernama isteri atau suami. Saatnya adalah setelah ijab Kabul

Ya Allah. Hambamu telah tersesat jalan. Ampunilah dosa-dosa hambamu ini. Sesungguhnya engkau Maha Pengampun dan Maha Penerima Taubat. Berilah kekuatan kepadaku untuk menghadapi godaan keremajaan ini. Anugerahkan kepadaku perasaaan benci kepada maksiat. Hiasilah diriku dengan akhlak yang mulia. Ibu dan ayah, anakmu berdosa. Engkau jagaku sedari kecil dengan kasih sayang. Mengapa kucurahkan kasihku kepada orang lain. Oh Tuhan, hambamu yang berdosa…

Amin, Ya Rabb. Moga Allah terima taubatmu dan taubatku

P/S :: Sahabatku, janganlah kau merasa takut, rugi & menyesal untuk meninggalkan sesuatu kerana Allah. Janji Allah itu pasti & Allah tidak pernah memungkiri janji-Nya. Sesungguhnya ada sesuatu yang lebih baik yang telah Dia takdirkan buat hamba-Nya yang tidak pernah berputus harap untuk memohon hanya yang terbaik dari-Nya. Takkan menyesal buat mereka yang melakukan sesuatu & meninggalkan sesuatu semata-mata hanya kerana Allah,istiqomah untuk diri sendiri dan juga sahabat2

(,") " Don’t worry if you’re single.
God’s looking at you right now, saying,
“I’m saving this girl for someone special" (",)

wallahulam.. 

Tuesday, November 15, 2011

Perhatikanlah wahai Muslimah, bagaimana sepohon epal yang rendang.Berbuah ranum. Kesemuanya berebut-rebut ingin cepat dipetik orang.


Perhatikanlah wahai Muslimah, bagaimana sepohon epal yang rendang.
Observe this dear Muslimah, look at how shady the apple tree is.

Berbuah ranum. Kesemuanya berebut-rebut ingin cepat dipetik orang.
Ripened fruits. All wanting to be picked by someone.

Malah banyak yang dengan sengajanya menjatuhkan diri sendiri ke tanah.
In fact, many willingly tried to throw themselves into the ground.

Namun, epal yang terbaik dan yang paling ranum akan kekal ditangkai.
Yet the best apple and the most ripened one stays on its stalk.

Walaupun ada ketikanya ia risau tidak disunting mana-mana tangan manusia
Although at times it worries that it would not be picked by any human’s hands.

Ia kekal di tempat yang sepatutnya ia berada.
It stays at the place where it is supposed to stay.

Hanya tangan yang bertuah yang akan mengambil yang terbaik.
Only the lucky hand will pick the best.

Monday, November 14, 2011

Siapa,siapa dan siapa..

Gambar xde kaitan
"..Mengapa Kita Perlu Berlari Sedangkan Maut Selalu Mengejar Kita.."


bismillahirahmanirahim

Siapakah orang yang sibuk?
Orang yang sibuk adalah orang yang tidak mengambil berat akan waktu solatnya seolah-olah ia mempunyai kerajaan seperti kerajaan Nabi Sulaiman a.s


Siapakah orang yang manis senyumannya?
Orang yang mempunyai senyuman yang manis adalah orang yang ditimpa musibah lalu dia kata "Inna lillahi wainna illaihi rajiuun." Lalu sambil berkata,"Ya Rabbi Aku redha dengan ketentuanMu ini", sambil mengukir senyuman.


Siapakah orang yang kaya?
Orang yang kaya adalah orang yang bersyukur dengan apa yang ada dan tidak lupa akan kenikmatan dunia yang sementara ini.


Siapakah orang yang miskin?
Orang yang miskin adalah orang tidak puas dengan nikmat yang ada sentiasa menumpuk - numpukkan harta.


Siapakah orang yang rugi?
Orang yang rugi adalah orang yang sudah sampai usia pertengahan namun masih berat untuk melakukan ibadat dan amal-amal kebaikan.


Siapakah orang yang paling cantik?
Orang yang paling cantik adalah orang yang mempunyai akhlak yang baik.


Siapakah orang yang mempunyai rumah yang paling luas?
Orang yang mempunyai rumah yang paling luas adalah orang yang mati membawa amal-amal kebaikan di mana kuburnya akan di perluaskan saujana mata memandang.


Siapakah orang yang mempunyai rumah yang sempit lagi dihimpit?
Orang yang mempunyai rumah yang sempit adalah orang yang mati tidak membawa amal-amal kebaikkan lalu kuburnya menghimpitnya.


Siapakah orang yang mempunyai akal?
Orang yang mempunyai akal adalah orang-orang yang menghuni syurga kelak kerana telah mengunakan akal sewaktu di dunia untuk menghindari siksa neraka..

wallahualam..

Sunday, November 13, 2011

Lagi2 pasaL aurat ^^

Bismillahirahmanirahim..
Sy ada trbca 1 artikel yg menarik..simple but very meningful la..
Ssuai utk dbca oleh sume lapisan masyarakat ^_+..
Kisahnye gini...

Ade sorang laki non muslim brtny kpd sorang llaki MUSLIM...
“WHY DO GIRLs COVER THEIR BODY AND HAIR??”..
In the same time (chewah,sy lak nk speaking kt sni..ehehe),ada 2 biji gula2,then dgn tenang n cool die pun keluarkan la gula2 tersebut...satu bungkusan dibukak,yg satu lagi dbiarkan terbungkus..after that die buang dua gula2 tu ke lantai yg kotor....llaki yg brtny td tu pn pelik sgt n mula tercengang....n utk menghilangkn rs pelik llaki tu,pemuda muslim td pn tny balik “IF I ASK U TO TAKE ONE OF SWEETs WHICH ONE U WILL TAKE??..llaki yg kepelikan td tu pn mnjawab “ hmm,i think absolutely i will take the covered one..smbil tersenyum dgn pnuh lebar,pemuda muslim td balas balik...”THAT HOW WE TREAT AND SEE OUR WOMEN”...
The end... (◡‿◡✿)

Cite yang simple je kan2?? (✿◠‿◠)
The priority of aurat..sangat laaaa PENTING..
Da kata WAJIB kn...mmg la penting (✿◠‿◠)
ISLAM menyuruh kite ttup aurat utk mnjg kehormatan kita...aib kita...
Seee,simple je kan ..tp kite je xnmpak sume tu
Perihal Syaitan mensasarkan dosa 'buka aurat' ini sebagai dosa pilihan utamanya ada disebutkan dalam Al-Quran dari firman Allah ertinya :-

" Maka Syaitan membisikkan fikiran jahat kepada keduanya untuk menampakkan kepada keduanya yang tertutup dari mereka iaitu auratnya .." Al-A'raf : 20)
daaaaaaaaan,

Allah SWT berfirman :
" Wahai anak Adam, telah kami turunkan buat kamu pakaian yang boleh menutup aurat-aurat kamu dan untuk perhiasan" ( Al-A'raf : 26)
Amat jelas dari ayat ini,penutupan aurat ditujukan kpd ssiapa shj yg termasuk dlm kategori anak Adam iaitu kite ni yg brnma INSAN,MANUSIA...justeru barangsiapa yg brpaling dr arahan ni,scara langsung ia menjatuhkan tahapnya selari dgn binatang yg xckup kemampuan n akal bg menjalankan arahan penutupan aurat...

Haaah,takut x??.....xsgguup rse nye nk umpamakn diri sndiri dgn binatang...kan2?? kalau takut renung2kan la ye (✿◠‿◠)...

ISLAM itu indah xterkata...
Stiap buku ada pembalutnya...
Bgitu jgk dgn tingkap,,,..
Ada langsirnya...
Sm je mcm prlakuan n aurat kita...
Stiap perlakuan ada adabnya..
Stiap aurat ada batasnya..
Renungkanlah... (◕‿◕✿)


Ingatlah rakan-rakan wanita ku....Jika anda menganggap pakaian haram yang anda peragakan itu lebih cantik daripada pakaian yang disarankan oleh ALLAH,maka sebenarnya anda telah cuba menyatakan bahawa pakaian yang disarankan oleh ALLAH itu adalah tidak cantik...Maka, di masa anda menyatakan demikian (ditambah anda mempraktikkannya) , maka anda di saat itu sedang melakukan suatu kesyirikan yang tidak kurang besarnya, dan menunjukkan anda sungguh berani kerana perbuatan anda itu sebenarnya menunjukkan anda sedang melawan (memprotes) ALLAH. Nauzubillah.

wallahualam...

Saturday, November 12, 2011

Salam kpd Adam ku


Bismillahirahmanirahim..
Awk....saya msh tak tahu ape sebenarnya y ada dalam fikiran awk dgn mnjauhkan diri macam ini...mungkinkah krn belum bsedia dgn tanggunjwap yg bakal dipikul, atau awk merasakan ape yg kt lalui ini salah sbnrnye...? Tapi awk...sejak itu....saya banyak berfikir dan terus berfikir...menilai setiap sudut apa yang terjadi.. dan saya rasa saya dah temui jawapannya...saya dah temui hikmah di sebalik semua ini...

Sebelum ini, saya sangat akrab dengan Allah...saya sentiasa percaya untuk berjalan di atas jalanNYA.. tapi sebagai manusia biasa, yg punya hati dan perasaan, saya tetap tewas kerana fitrah ingin di sayangi dan di cintai...saat itu awk hadir...awk beri saya kasih sayang dan cinta yg sy tak pernah rasa sebelum ini......tapi....dalam tak sedar....saya semakin jauh dari Allah....sedikit demi sedikit lalai dariNYA.... walaupun tak banyak....tapi keadaan tetap berubah lepas di mulai perhubungan cinta ini.....

Walaupun hati selalu sangsi, hati selalu takut andainya diri makin lalai dr Allah....tp jiwa tetap berdegil utk tidak mahu melepaskan cinta ini....walaupun sedar ia tidak halal bagi kita.... dan sekarang ni Allah dah buktikan kekuasaanNYA....mungkin dgn mengubah hati awk utk menyedarkan saya bhawa apa yg berlaku antara kita adalah salah....

Tahukah awk, hati saya gelisah memikirkan awk, takut kehilangan awk, terbayang betapa beratnya ketika awk tiada, menjalani hari2 tanpa sms dari awk, melewati waktu tanpa mendengar suara awk, tak ada lagi gelak tawa dan tak ada lagi yg akan mengucapkan selamat pagi dan selamat malam pd sy...

Namun skrg sy dh sedar, ketakutan ini telah kalah dgn ketakutan saya kpd ALLAH, saya takut DIA murka krn saya menikmati yg bukan hak saya, takut murka ALLAH kerana jantung saya yg brdegup kencang tlah saya isi dgn bayangan awk yg bagai hantu mengikuti saya. kemanapun saya pergi ada awk dihati saya, padahal detak jantung ini pemberian ALLAH yg harus saya pertanggungjawabkan.

Awk.. maafkan saya krn ketakutan saya pada ALLAH melebihi kegelisahan saya memikirkan awk, biarkan saya sendiri dulu, izinkan saya bersama DIA saja :(

Dan hari ini, saya amat2 bersyukur pd ALLAH SWT......bahkan saya tak ingin bersedih sikit pun... krn telah mengerakkan hati awk utk mjauhkan diri dari saya... krn ini semua dah mnyedarkan dan mberi peluang pd saya utk mdekatkan diri dgn-NYA.... saya harap awk jg akan ambil peluang ini utk dekatkan diri dgn-NYA... betapa ALLAH sayangkan kita berdua... dia tak ingin kita terus menambahkn saham dosa kita di dunia dan akhirat nanti dgn perhubungan yang tak halal ini...

Awk.... saya akan simpan rasa in sedalam2nya di lubuk hati,walau apa pun yg bakal kita lalui, jd kan lah DIA sbg tmpt mengadu. Sama-samalah kita berdoa memohon petunjuk dariNYA.... siapakah jodoh kita nanti, biarlah dia yang tentukan.... ambil lah masa ini utk awk bina asas yg awk pernah beritahu saya dulu....dan apabila asasnya telah kukuh.... awk mohon lah petunjuk dr ALLAH... siapa yang awk akan pilih utk jd suri dlm hidup awk nanti....

Tapi seandainya jodoh itu tetap milik kita... saya harap awk akan hadir suatu hari nanti... dan bersedia utk ambil saya sebagai yang halal utk awk.......insyaallah....itu yg terbaik.

Kini saya tinggalkan awk karena ALLAH, saya kembalikan kamu kpd pemilikmu, saya titipkan lelaki terbaik yg pernah hadir dalam hidup saya ini kembali kpd pemilik sesungguhnya, ALLAH. Sesungguhnya kt harus bertawakkal kpd ALLAH bukan? iya bertawakal kepada ALLAH, TUHANku dan TUHANmu.

Awk, usahlah kt bersedih atas perpisahan sementara ini jika benar kt tercipta utk satu sm lain maka tiada ada yang dapat menghalanginya bukan? Namun sebelum saat itu tiba berdoalah pada ALLAH semoga kita berdua diberi kekuatan utk berpisah, mohonlah padanya dengan penuh pengharapan, tak ada yang perlu kita tangisi, kita hanya berpisah sementara sampai ALLAH menjadikan semua halal untuk kita :)

Dan ketika kamu merasa lemah, mohonlah kekuatan dari-NYA, kamu insan terpilih, calon imam pilihan ALLAH, jagalah imanmu dan jangan biarkan cinta merosakknya, saya berdoa untuk awk selalu. Mari kita berlari mencari cinta ALLAH, berlumba-lumba berbuat kebaikan agar dimata ALLAH kita lulus untuk dipasangkan, jika saatnya tiba semua halal untuk kita, ini adalah hasil dari usaha kita mengejar cinta ALLAH :). Insyaallah~

Ikhlas dr saya,
buat renungan bersama,,,

Friday, November 11, 2011

Perempuan & Lelaki

bismillahirahmanirahim..
perempuan di uji di dunia..
kena pakai tudung
kena pakai stokin
kena tutup aurat dengan sempurna
kena banyak fitnah
kena taat perintah suami
kena menjaga maruah diri
tak boleh berlebihan dalam berhias

di akhirat...

sabar + redha = insyaAllah syurga menanti


lelaki di beri kemudahan di dunia....
tak payah pakai tudung
tak payah pakai stokin
aurat senang di jaga
tak risau dengan fitnah
mudah nak buat apa saja

di akhirat...
tanggung dosa diri sendiri
dosa isteri
dosa anak2
dosa tgnjawab yg tak di buat
dosa tak beri nafkah
dosa tak menjaga pandangan
dosa adik2
dosa sesama manusia
dosa tak solat
dan lain2....

sabar + redha belum cukup kerana lelaki akan ditanya tanggngjawab mereka di buat atau tidak di dunia..

kalau melakukan tanggungjawab dengan baik = insyAllah syurga menanti

p/s::itulah kelebihan yg Allah berikan...lelaki dan perempuan masing2 ada kelebihan dan Allah itu maha adil....janganlah kita merungut dan tidak redha atas apa yg dah ditentukan oleh kita...apa yang kita ada..itulah yg terbaik buat kita yg Allah ciptakan..bersykurlah :)
INSYA-ALLAH

Wallahulam..

Thursday, November 10, 2011

Redha wa Qanaah



bismillahirahmanirahim..
untuk renungan bersama...

Anak: Mama, masa mama berhenti keja dulu, gaji baba berapa?

Mama: Masa tu gaji baba seribu lebih dan kami ada 4 orang anak dan hidup di kota metropolitan, cukup je..alhamdulillah..

Anak : Wahhh…camane mama yakin cukup? 

Mama: Kalau kita redha dengan keadaan itu, maka Allah akan cukupkan…yakin pada Allah..kalau berkaitan dengan rezeki makan-minum ni..mama tak pernah risau. Sebab setiap kita dah ditetapkan ada rezeki masing-masing. Dan Allah takkan membiarkan hambanya mati kebuluran. 

Anak: tapi tu 10 tahun dulu, kos hidup tak tinggi lagi.

Mama: Sebab tu mama kata, kuncinya REDHA dan QANAAH…bila kita redha dan yakin dgn rezeki yang Allah aturkan, maka akan datanglah rezeki tu dari jalan yang kita tak sangka2. Dan Qanaah iaitu merasa cukup dengan apa yang ada. Memang tak mudah utk redha, semuanya perlu ada ilmu. Dengan ilmu kita akan belajar untuk tundukkan hati..supaya tidak tertawan dengan pesona dunia..

Anak: tak susahkah hidup dengan tersekat-sekat untuk memiliki sesuatu?

Mama: Bersabar atas ketiadaan itu insyaAllah akan diganti dengan lebih baik suatu masa nanti..Dulu mama bersabar atas ketiadaan…itu yang dituntut, lalu Allah ganti dengan kesenangan sekarang…Sungguh menghairankan urusan orang beriman, Semua urusanya baik, apabila mendapat nikmat kesenengan, ia bersyukur, maka baiklah baginya dan apabila ditimpa kesusahan, ia bersabar maka baik jugalah baginya. Dan sifat tersebut tidak ada melainkan bagi orang yang beriman.

Sabar adalah sifat mahmudah yang amat penting dalam kehidupan manusia. Sabar membawa kepada kebahagian, sabar akan membawa kepada ketenangan dan sabar membawa redha Allah s.w.t. Apabila seseorang mencapai redha Allah s.w.t maka itulah hakikat kebahagian yang hakiki.

Anak: Lalu mama tak rasa cemburu kah dengan orang lain? Yang punya kehidupan lebih sempurna?senang..mahu dapatkan apa pun tak menjadi masalah…

Mama: itukah tujuan hidup kita di dunia? Merasa senang sepanjang masa dan takutkan derita? Sedangkan harta itulah yang sebenarnya menjadi beban buat kita…kamu tahukan, mama selalu katakan bahawa hati-hati dengan hartamu, setiap sen yang kamu beli, yang kamu belanjakan semua tu akan disoal..maka berbahagia la menjadi orang yang tidak berharta…Abdul Rahman bin Auf, sahabat nabi…menjadi orang terakhir dari kalangan sahabat yang dapat masuk ke syurga krn terlalu byk hartanya yang perlu dihisab.

Lagipun anakku, Rasulullah pernah berdoa ingin dibangkitkan bersama orang2 yang miskin..lalu kenapa kamu berduka cita menjadi golongan yang dicintai Rasulullah? Rumah rasulullah apakah semewah rumah kita? Baginda tu pemimpin umat..kalo mahu boleh sahaja baginda bermewah..Banyak contoh yang dapat kita contohi dalam hidup berzuhud…imam syafie tu, pernah membawa pulang harta yg dihadiahkan kepadanya tapi dimarahi ibunya…cukuplah duit untuk sara diri buat mereka berdua bukan harta yang dicari...

Rabiatul al-adawiyah…makannya Cuma roti dan air…kerana apa? Jika dia mahu kekayaan bukankah dia boleh berdoa minta kekayaan? Doa seorang wali dimakbulkan..tapi apa yang dia doa?

“Ya Allah, palingkan lah daku dari segala bentuk keindahan dunia”

Anak: airmataku tak mampu dibendung lagi mama, kenapa di hatiku masih punya keinginan kuat pada duniawi…

Mama: seusiamu dulu, mama cuma punya 2 helai jubah dan tudung labuh untuk dipakai setiap hari. Satu dibasuh dan pakai satu…tapi itu sedikit pun tidak mendukacitakan mama…ayuhlah anakku…jangan jadikan dunia tujuan hidup mu…

Anak: lalu mama, tidakkah kita berpeluang membantu orang yang susah? Bukankah jika kita senang kita dapat mencari pahala untuk bersedekah?

Mama: sayang, siapa kata tidak mampu..semuanya dengan izin Allah..bukankah mama kata tadi, redha dan ikhlas…Allah akan cukupkan…masa dengan gaji baba seribu lebih tu pun, mama mampu menabung, bagi pada atuk, dan ada peruntukan khas untuk bersedekah. 

Dan ingat, belum tentu kalau kamu senang, kamu membuat peruntukan untuk bersedekah…susah atau senang bukan alasan untuk kita tidak dapat berbuat kebajikan..segalanya atas izin Allah dan cara kamu mengatur perbelanjaan mu…usah dambakan seperti orang lain miliki…kerana belum tentu cara hidup yang kamu dambakan itu Allah redhai..bersyukur dengan apa yang dimiliki, insyaAllah Allah akan tambahkan lagi nikmat padamu..

Anak: baik mama…akak akan cuba..

Mama: Rezeki makan, pakai usah la dirisau..itu mmg Allah dah janjikan…yang Allah tak janjikan ialah syurga dan neraka…jadi itu yang patut dirisaukan..rezeki iman, rezeki taqwa, rezeki ilmu dan amal, rezeki untuk sentiasa taat padaNya…itu yang perlu kamu bimbangi…ye sayang…doakan itu.

Mama ceritakan semua ini kerana kasihku…positiflah dengan kehidupanmu…bersangka baik dengan Allah dalam segala hal…kerana Allah berada dalam sangkaan hambaNya…

Anak: terima kasih mama..

p/s : Jadilah mak seperti d atas.. ^^

wallahualam...

Wednesday, November 9, 2011

BERUNTUNGNYA ORANG YG RAJIN MENGAJI.

Bismilahhirahmanirahim

Nabi Muhammad S.A.W bersabda : " Barangsiapa membaca surah Alam Nasyrah, seperti ia mendatangi aku dan aku mengambil kesempatan maka menjadi suatu kelapangan daripadaku "

Barangsiapa membiasakan membaca surah Alam Nasyrah selesai mengerjakan solat fardhu, nescaya Allah permudahkan urusannya serta dimudahkan segala keperluannya dan dimudahkan rezekinya.

Sesiapa yang membacanya nescaya Allah turut melapangkan dadanya serta dijauhkan daripada segala kesukaran dalam segala urusannya. Dihilangkan segala sifat kesal dan jemu, serta mendatangkan rajin dalam mengerjakan ibadat.

Barangsiapa membaca Alam Nasyrah sembilan kali sesudah solat fardhu nescaya Allah akan menjauhkan daripada kesempitan hidup dan dimudahkan rezeki dalam segala urusan

p/s :: Allah turunkan quran sebagai panduan.kalau kita kaji quran,masyaAllah..tersangat hebat..the greatest way to remember Allah is read the quran :)

wallahualam..

Monday, November 7, 2011

kenapa aku d uji..

Bismillahhirahmanirahim...
ad mase terasa kecewa,putus ase...kenape aku di uji... ini jawapan dari ALQURAN...
QURAN MENJAWAB :
Qs. Al-Ankabut : 2-3
“Apakah manusia itu mengira bahwa mereka dibiarkan (saja) mengatakan: ’Kami telah beriman’, sedang mereka tidak diuji lagi ?Dan sesungguhnya kami telah menguji orang-orang yang sebelum mereka, maka sesungguhnya Allah mengetahui orang-orang yang benar dan sesungguhnya Dia mengetahui orang-orang yang dusta.

KENAPA AKU TAK MENDAPAT APA YG AKU INGINKAN ??
QURAN MENJAWAB :
Qs. Al-Baqarah : 216
“Boleh jadi kamu membenci sesuatu padahal ia amat baik bagimu dan boleh jadi pula kamu menyukai sesuatu padahal ia amat buruk bagimu, Allah mengetahui sedang kamu tidak mengetahui”

KENAPA UJIAN SEBERAT INI ??
QURAN MENJAWAB:
Qs. Al-Baqarah : 286
“Allah tidak membebani seseorang itu melainkan sesuai dengan kesanggupannya.”

KENAPA FRUST???
QURAN MENJAWAB :
Qs. Al-Imran : 139
“Janganlah kamu bersikap lemah, dan janganlah pula kamu bersedih hati, padahal kamulah orang-orang yg paling tinggi darjatnya, jika kamu orang-orang yang beriman”

BAGAIMANA AKU HARUS MENGHADAPINYA ???
QURAN MENJAWAB :
Qs. Al-Baqarah : 45
“Dan mintalah pertolongan (kepada Allah) dengan jalan sabar dan mengerjakan solat; dan sesungguhnya solat itu amatlah berat kecuali kepada orang-orang yang khusyuk Tiada daya dan upaya kecuali atas pertolongan Allah semata”

APA YANG AKU DAPAT ???
QURAN MENJAWAB :
Qs. At-Taubah : 111
“Sesungguhnya Allah telah membeli dari orang-orang mu’min, diri, harta mereka dengan memberikan jannah untuk mereka…”

KEPADA SIAPA AKU BERHARAP ???
QURAN MENJAWAB :
Qs. At-Taubah : 129
“Cukuplah Allah bagiku, tidak ada Tuhan selain dari-Nya. Hanya kepada-Nya aku bertawakkal”

AKU TAK SANGGUP !!!!
QURAN MENJAWAB :
Qs. Yusuf : 12
“….dan janganlah kamu berputus asa dari rahmat Allah. Sesungguhnya tiada berputus asa dari rahmat Allah melainkan kaum yg kafir.”
dan segudang pertanyaan lagi yang keseluruhannya pun dapat dijawab oleh Sang Pemilik Semesta Alam. Nah, cukup jelaslah bahwa Allah-lah yang memberi kita cubaan permasalahan, pastilah Allah akan menurunkan pertanyaan berserta jawapannya! Hanya Allah sandaran manusia...

wallahualam...

Saturday, November 5, 2011

Kisah Siti Fatimah r.a (Puteri Rasulullah s.a.w.)

gambar sekadar hiasan
Bismilahirahmanirahim..

Gembira hatinya, gembiralah Rasulullah s.a.w. Tertitis air matanya, berdukalah baginda. Dialah satu-satunya puteri yang paling dikasihi oleh junjungan Rasul selepas kewafatan isterinya yang paling dicintai, Siti Khadijah. Itulah Siti Fatimah r.ha., wanita terkemuka di dunia dan penghuni syurga di akhirat.


Bersuamikan Sayyidina Ali bukanlah satu kebanggaan yang menjanjikan kekayaan harta. Ini adalah kerana Sayyidina Ali yang merupakan salah seorang daripada empat sahabat yang sangat rapat dengan Rasulullah s.a.w., merupakan kalangan sahabat yang sangat miskin berbanding dengan yang lain. Namun jauh di sanubari Rasulullah s.a.w. tersimpan perasaan kasih dan sayang yang sangat mendalam terhadapnya.


Rasulullah s.a.w. pernah bersabda kepadanya, "Fatimah lebih kucintai daripada engkau, namun dalam pandanganku engkau lebih mulia daripada dia." (Riwayat Abu Hurairah)
Wanita pilihan untuk lelaki pilihan.


Fatimah mewarisi akhlak ibunya Siti Khadijah. Tidak pernah membebani dan menyakiti suami dengan kata-kata atau sikap. Sentiasa senyum menyambut kepulangan suami hingga hilang separuh masalah suaminya. Dengan mas kahwin hanya 400 dirham hasil jualan baju perang kepada Sayyidina Usman Ibnu Affan itulah dia memulakan penghidupan dengan wanita yang sangat dimuliakan Allah di dunia dan di Akhirat.


Bukan Sayyidina Ali tidak mahu menyediakan seorang pembantu untuk isterinya tetapi sememangnya beliau tidak mampu berbuat demikian. Meskipun beliau cukup tahu isterinya saban hari bertungkus-lumus menguruskan anak-anak,memasak, membasuh dan menggiling tepung, dan yang lebih memenatkan lagi bila terpaksa mengandar air berbatu-batu jauhnya sehingga kelihatan tanda di bahu kiri dan kanannya.


Suami mana yang tidak sayangkan isteri. Ada ketikanya bila Sayyidina Ali berada di rumah, beliau akan turut sama menyinsing lengan membantu Siti Fatimah menggiling tepung di dapur. "Terima kasih suamiku," bisik Fatimah pada suaminya. Usaha sekecil itu, di celah-celah kesibukan sudah cukup berkesan dalam membelai perasaan seorang isteri.


Suatu hari, Rasulullah s.a.w. masuk ke rumah anaknya. Didapati puterinya yang berpakaian kasar itu sedang mengisar biji-biji gandum dalam linangan air mata.


Fatimah segera mengesat air matanya tatkala menyedari kehadiran ayahanda kesayangannya itu. Lalu ditanya oleh baginda, "Wahai buah hatiku, apakah yang engkau tangiskan itu? Semoga Allah menggembirakanmu."


Dalam nada sayu Fatimah berkata, "Wahai ayahanda, sesungguhnya anakmu ini terlalu penat kerana terpaksa mengisar gandum dan menguruskan segala urusan rumah seorang diri. Wahai ayahanda, kiranya tidak keberatan bolehkah ayahanda meminta suamiku menyediakan seorang pembantu untukku?"


Baginda tersenyum seraya bangun mendapatkan kisaran tepung itu. Dengan lafaz Bismillah, Baginda meletakkan segenggam gandum ke dalam kisaran itu. Dengan izin Allah, maka berpusinglah kisaran itu dengan sendirinya. Hati Fatimah sangat terhibur dan merasa sangat gembira dengan hadiah istimewa dari ayahandanya itu. Habis semua gandumnya dikisar dan batu kisar itu tidak akan berhenti selagi tidak ada arahan untuk berhenti,sehinggalah Rasulullah s.a.w. menghentikannya.


Berkata Rasulullah s.a.w. dengan kata-kata yang masyhur, "Wahai Fatimah, Gunung Uhud pernah ditawarkan kepadaku untuk menjadi emas, namun ayahanda memilih untuk keluarga kita kesenangan di akhirat." Jelas, Baginda Rasul mahu mendidik puterinya bahawa kesusahan bukanlah penghalang untuk menjadi solehah.


Ayahanda yang penyayang terus merenung puterinya dengan pandangan kasih sayang, "Puteriku, mahukah engkau kuajarkan sesuatu yang lebih baik daripada apa yang kau pinta itu?" Tentu sekali ya Rasulullah," jawab Siti Fatimah kegirangan.


Rasulullah s.a.w. bersabda, "Jibril telah mengajarku beberapa kalimah. Setiap kali selesai sembahyang, hendaklah membaca 'Subhanallah' sepuluh kali, 'Alhamdulillah' sepuluh kali dan 'Allahu Akbar' sepuluh kali. Kemudian ketika hendak tidur baca 'Subhanallah', 'Alhamdulillah' dan 'Allahu Akbar' ini sebanyak tiga puluh tiga kali."


Ternyata amalan itu telah memberi kesan kepada Siti Fatimah. Semua kerja rumah dapat dilaksanakan dengan mudah dan sempurna meskipun tanpa pembantu rumah.


Itulah hadiah istimewa dari Allah buat hamba-hamba yang hatinya sentiasa mengingatiNya.

p/s ::Jika kau menghampiri ALLAH dengan berlari,maka ALLAH akan Menghampirimu secepat kilat.insyALLAH.. ^^

WaLLahuaLam...

Friday, November 4, 2011

T.T


✿~ Mengecilkan hati orang adalah berdosa, berkecil hati juga adalah berdosa. Tetapi lebih besar dosanya jika kita berkecil hati ~✿

~> I’m so confused <~ (=.=)'
Kenapa orang kecilkan hati kita, kita pulak yang berdosa ??
Then I asked my dad what’s that mean.

Ayah: Jika seseorang hina kita, dia berdosa. Jika kita terasa hati dgn penghinaan dia, kita juga berdosa. Tetapi dosa kita lebih besar dari dosa dia.
Anak: Uiikk... Tapi kenapa pulak? Kita tak buat apa-apa pun?
Ayah: Kerana orang yang menghina kita itu adalah peringatan daripada Allah.
Anak: *blur (>,<)'
Ayah: Kenapa kita dihina oleh orang tu? Kerana itu adalah ujian dari Allah. Kenapa Allah hadiahkan kita ujian itu? Kerana DIA nak mengingatkan diri kita yang dah leka dengan dunia. Bila kita berkecil hati dengan orang tersebut, bermakna kita tak redha dengan ujian yang Allah turunkan. Kesimpulannya, kita bukan kecil hati dengan orang, tapi kecil hati dengan Allah.
Anak: Ooooooo... Ook...(n_n)'
Ayah: Lagi parah bila kita pun cerita pada kawan-kawan kita. “Dia dah banyak buat aku macam ni, macam tu…” dan sebagainya. Dan kawan-kawan kita pula akan cerita pada kawan-kawan lain. “Kesian kawan kita tu.. budak tu dah banyak sakitkan hati dia…” jadi keredhaan kita terhadap ujian Allah itu akan lesap.
Anak: *termakan cili . hee (",)'

♥~ So, the conclusion is...Jangan mudah terasa hati...
♥~ Maknanya kita tak redha dengan Allah...
♥~ Nanti Allah pun tak redha dengan kita...Na’uzubillah...

~♥> "Sebenarnya, setiap kali orang memuji kamu...Seharusnya kamu rasa malu. Ucaplah astaghfirullah al-azim kerana orang memuji kamu disebabkan Allah S.W.T telah menutup aib dan kelemahan kamu."

Astaghfirullah al-azim...:(

Thursday, November 3, 2011

~Ke̲r̲a̲n̲a̲ Ak̲u̲ Wa̲n̲i̲T̲a̲~

kerana aku wanita
.. pandangan Adam mampu tembus ke dasar hatiku
kerana aku wanita
ingin disayangi itu fitrah diriku

kerana aku wanita
mudah terpikat dengan keindahan akhlak seorang lelaki

kerana aku wanita
emosiku selalu mengatasi logik akalku

kerana aku wanita
air mata teman setiaku

kerana aku wanita
sensitivitiku terhadap sesuatu amat tinggi

DAN..

kerana aku wanita
aku damba pertolongan darimu Adam
peliharalah bicaramu denganku
jangan bermain kata denganku
takut rosak hatiku

kerana aku wanita
akhlakmu ukuran dimataku
peliharalah akhlakmu dan imanmu
jangan kau burukkan darjatmu pada mataku
takut rosak thiqohmu

kerana aku wanita
maka peliharalah susunan kata-katamu
kerana aku mudah terasa
namun aku bukan lemah
sekadar ingin kau tahu hati ini mudah tercalar

kerana aku wanita
peliharalah dirimu dari mencemuhku
saat titisan jernih mengalir dari mataku
kerana itu cara untukku
meluahkan perasaankusupaya hatiku tenang kembali

kerana aku wanita
aku memang sangat peka
maka fahamilah kecerewetanku ada sebabnya


WAHAI ADAM,
kalau kau sangka berpakaian selekeh itu 'cool',
hakikatnya kau begitu buruk pada pandangan kami.
andai kau rasa 'usha' itu tanda kejantanan,
darjat mu telah jatuh pada pandangan kami
jika kau fikir hidup membelakangkan agama itu kemodenan,
maka tiada lagi hormat untukmu dari kami.




Ya ALLAH, sempena MEREKA YANG DEDAH AURAT DI FACEBOOK ini, aku menadah tangan kepada MU,ampunkanlah dosa-dosaKU, sesungguhnya mereka tidak mampu menghadapi api neraka MU sekiranya Engkau menetapkan umurnya panjang.. Berkatilah usianya agar dia sentiasa berada dalam rahmat MU, sekira...nya rezeki yang diberikan kepadanya melebihi kep...erluannya.. Engkau campakkanlah rasa kesyukuran di hatinya, agar dia tidak lupa kepada makhluk MU yang lain, Ya ALLAH, shbtku ini amat lemah dalam menempuh mehnah duniawi, lapangkanlah dadanya dan bantulah dia dalam mentaati MU, Janganlah Engkau biarkan dia walaupun sekadar sekelip mata atau kurang daripada itu.. ya ALLAH, tetapkanlah hatinya pada agamamu dan sentiasa mentaati perintahmu.. didiklah hatinya dengan al-quran dan sunnah rasul MU.. Ya ALLAH, jadikanlah dia di kalangan tentera-tentera MU, yang sentiasa berjuang menjulang agama MU..agar dia berada di kalangan mereka yang BERJAYA.. ya ALLAH..terimalah doaku ini...... AMIN


::AkuMaLuDedahKecantikan::

BIODATA RASULULLAH S.A.W


Assalamualaikum,Sedih dan sebak apabila melihat berita tv3,ada satu tmpt d luar negara ,menghina kekasih ALLAH iaitu Nabi Muhammad s.w.t.Aimata berlinangan,sedih y teramat,hamba ALLAH y teragung di hina oleh org kafir... moga mereka diberi hidayah ALLAH..amin ya rabbalalamin.. sedikit nak d kongsi kan bersama pasal RASULULLAH S.W.T,moga bermanfaat dan dijadikan panduan..insyALLAH..

BIODATA RASULULLAH S.A.W
Nama : Muhammad bin Abdullah bin Abdul Muttalib bin Hashim.
Tarikh lahir : Subuh hari Isnin, 12 Rabiulawal bersamaan 20 April 571 Masehi (dikenali sebagai Tahun Gajah; sempena peristiwa tentera bergajah Abrahah yang menyerang kota Kaabah).
Tempat lahir : Di rumah Abu Talib, Makkah Al-Mukarramah.
Nama bapa : Abdullah bin Abdul Muttalib bin Hashim.
Nama ibu : Aminah binti Wahab bin Abdul Manaf.
Pengasuh pertama : Barakah Al-Habsyiyyah (digelar Ummu Aiman. Hamba perempuan bapa Rasulullah S.A.W).
Ibu susu pertama : Thuwaibah (hamba perempuan Abu Lahab).
Ibu susu kedua : Halimah binti Abu Zuaib As-Saadiah (lebih dikenali Halimah As-Saadiah. Suaminya bernama Abu Kabsyah).


USIA 5 TAHUN
Peristiwa pembelahan dada Rasulullah S.A.W yang dilakukan oleh dua malaikat untuk mengeluarkan bahagian syaitan yang wujud di dalam hatinya.

USIA 6 TAHUN
Ibunya Aminah binti Wahab ditimpa sakit dan meninggal dunia di Al-Abwa ' (sebuah kampung yang terletak di antara Makkah dan Madinah). Baginda dipelihara oleh Ummu Aiman (hamba perempuan bapa Rasulullah S.A.W) dan dibiayai oleh datuknya Abdul Muttalib.

USIA 8 TAHUN
Datuknya, Abdul Muttalib pula meninggal dunia. Baginda dipelihara pula oleh bapa saudaranya, Abu Talib.

USIA 9 TAHUN (Setengah riwayat mengatakan pada usia 12 tahun).
Bersama bapa saudaranya, Abu Talib bermusafir ke Syam atas urusan perniagaan. · Di kota Busra, negeri Syam, seorang pendita Nasrani bernama Bahira (Buhaira) telah bertemu ketua-ketua rombongan untuk menceritakan tentang pengutusan seorang nabi di kalangan bangsa Arab yang akan lahir pada masa itu.

USIA 20 TAHUN
Terlibat dalam peperangan Fijar . Ibnu Hisyam di dalam kitab ' Sirah ' , jilid1, halaman 184-187 menyatakan pada ketika itu usia Muhammad SAW ialah 14 atau 15 tahun. Baginda menyertai peperangan itu beberapa hari dan berperanan mengumpulkan anak-anak panah sahaja. Menyaksikan ' perjanjian Al-Fudhul ' ; perjanjian damai untuk memberi pertolongan kepada orang yang dizalimi di Makkah.

USIA 25 TAHUN
Bermusafir kali kedua ke Syam atas urusan perniagaan barangan Khadijah binti Khuwailid Al-Asadiyah. Perjalanan ke Syam ditemani oleh Maisarah; lelaki suruhan Khadijah. Baginda S.A.W bersama-sama Abu Talib dan beberapa orang bapa saudaranya yang lain pergi berjumpa Amru bin Asad (bapa saudara Khadijah) untuk meminang Khadijah yang berusia 40 tahun ketika itu. Mas kahwin baginda kepada Khadijah adalah sebanyak 500 dirham.

USIA 35 TAHUN
Banjir besar melanda Makkah dan meruntuhkan dinding Kaabah. Pembinaan semula Kaabah dilakukan oleh pembesar-pembesar dan penduduk Makkah. Rasulullah S.A.W diberi kemuliaan untuk meletakkan ' Hajarul-Aswad ' ke tempat asal dan sekaligus meredakan pertelingkahan berhubung perletakan batu tersebut.

USIA 40 TAHUN
Menerima wahyu di gua Hira ' sebagai perlantikan menjadi Nabi dan Rasul akhir zaman.

USIA 53 TAHUN
Berhijrah ke Madinah Al-Munawwarah dengan ditemani oleh Saidina Abu Bakar Al-Siddiq. Sampai ke Madinah pada tanggal 12 Rabiulawal/ 24 September 622M.

USIA 63 TAHUN
Kewafatan Rasulullah S.A.W di Madinah Al-Munawwarah pada hari Isnin, 12 Rabiulawal tahun 11Hijrah/ 8 Jun 632 Masihi.

ISTERI-ISTERI RASULULLAH SAW
Khadijah Binti Khuwailid.
Saudah Binti Zam'ah.
Aisyah Binti Abu Bakar (anak Saidina Abu Bakar).
Hafsah binti ' Umar (anak Saidina ' Umar bin Al-Khattab).
Ummi Habibah Binti Abu Sufyan.
Hindun Binti Umaiyah (digelar Ummi Salamah).
Zainab Binti Jahsy.
Maimunah Binti Harith.
Safiyah Binti Huyai bin Akhtab.
Zainab Binti Khuzaimah (digelar ' Ummu Al-Masakin ' ; Ibu Orang Miskin).


ANAK-ANAK RASULULLAH S.A.W
Qasim
Abdullah
Ibrahim
Zainab
Ruqaiyah
Ummi Kalthum
Fatimah Al-Zahra '


ANAK TIRI RASULULLAH S.A.W
Halah bin Hind bin Habbasy bin Zurarah al-Tamimi (anak kepada Saidatina Khadijah bersama Hind bin Habbasy. Ketika berkahwin dengan Rasulullah, Khadijah adalah seorang janda).

SAUDARA SESUSU RASULULLAH S.A.W


IBU SUSUAN/SAUDARA SUSUAN
Thuwaibah
Hamzah
Abu Salamah Abdullah bin Abdul Asad

SAUDARA SUSUAN
Halimah Al-Saidiyyah
Abu Sufyan bin Harith bin Abdul Mutallib
Abdullah bin Harith bin Abdul ' Uzza
Syaima ' binti Harith bin Abdul ' Uzza
' Aisyah binti Harith bin abdul ' Uzza

BAPA DAN IBU SAUDARA RASULULLAH S.A.W

(ANAK-ANAK KEPADA ABDUL MUTTALIB)
Al-Harith
Muqawwam
Zubair
Hamzah ***
Al-Abbas ***
Abu Talib
Abu Lahab (nama asalnya Abdul Uzza)
Abdul Ka ' bah
Hijl
Dhirar
Umaimah
Al-Bidha (Ummu Hakim)
Atiqah ##
Arwa ##
Umaimah
Barrah
Safiyah (ibu kepada Zubair Al-Awwam) ***

*** Sempat masuk Islam.

## Ulama berselisih pendapat tentang Islamnya.

Nabi Muhammad S.A.W - Manusia agung

KENALI NABI MUHAMMAD S.A.W. SECARA LAHIRIAH. Begitu indahnya sifat fizikal Baginda, sehinggakan seorang ulama Yahudi yang pada pertama kalinya bersua muka dengan Baginda lantas melafazkan keIslaman dan mengaku akan kebenaran apa yang disampaikan oleh Baginda.

Di antara kata-kata apresiasi para sahabat ialah:
Aku belum pernah melihat lelaki yang sekacak Rasulullah saw
Aku melihat cahaya dari lidahnya.
Seandainya kamu melihat Baginda, seolah-olah kamu melihat matahari terbit.
Rasulullah jauh lebih cantik dari sinaran bulan.
Rasulullah umpama matahari yang bersinar.
Aku belum pernah melihat lelaki setampan Rasulullah.
Apabila Rasulullah berasa gembira, wajahnya bercahaya spt bulan purnama.
Kali pertama memandangnya sudah pasti akan terpesona.
Wajahnya tidak bulat tetapi lebih cenderung kepada bulat.
Wajahnya seperti bulan purnama.
Dahi baginda luas, raut kening tebal, terpisah di tengahnya.
Urat darah kelihatan di antara dua kening dan nampak semakin jelas semasa marah.
Mata baginda hitam dengan bulu mata yang panjang.
Garis-garis merah di bahagian putih mata, luas kelopaknya, kebiruan asli di bahagian sudut.
Hidungnya agak mancung, bercahaya penuh misteri, kelihatan luas sekali pertama kali melihatnya.
Mulut baginda sederhana luas dan cantik.
Giginya kecil dan bercahaya, indah tersusun, renggang di bahagian depan.
Apabila berkata-kata, cahaya kelihatan memancar dari giginya.
Janggutnya penuh dan tebal menawan.
Lehernya kecil dan panjang, terbentuk dengan cantik seperti arca.
Warna lehernya putih seperti perak, sangat indah.
Kepalanya besar tapi terlalu elok bentuknya.
Rambutnya sedikit ikal.
Rambutnya tebal kdg-kdg menyentuh pangkal telinga dan kdg-kdg mencecah bahu tapi disisir rapi.
Rambutnya terbelah di tengah.
Di tubuhnya tidak banyak rambut kecuali satu garisan rambut menganjur dari dada ke pusat.
Dadanya bidang dan selaras dgn perut. Luas bidang antara kedua bahunya lebih drpd biasa.
Seimbang antara kedua bahunya.
Pergelangan tangannya lebar, lebar tapak tangannya, jarinya juga besar dan tersusun dgn cantik.
Tapak tangannya bagaikan sutera yang lembut.
Perut betisnya tidak lembut tetapi cantik.
Kakinya berisi, tapak kakinya terlalu licin sehingga tidak melekat air.
Terlalu sedikit daging di bahagian tumit kakinya.
Warna kulitnya tidak putih spt kapur atau coklat tapi campuran coklat dan putih.
Warna putihnya lebih banyak.
Warna kulit baginda putih kemerah-merahan.
Warna kulitnya putih tapi sihat.

Sabda Rasulullah S.A.W:

"Sesiapa yang menghidupkan sunnahku, maka sesungguhnya dia telah mencintai aku. Dan sesiapa yang mencintai aku nescaya dia bersama-samaku di dalam syurga." (Riwayat Al-Sajary daripada Anas )

wassalam..