Friday, September 30, 2011

:'(

...adakalanya kita perlu MENANGIS agar kita tahu hidup ini
bukan sekadar KETAWA, dan adakalanya kita perlu KETAWA
agar kita tahu mahalnya nilai AIRMATA....''bersyukur pada orang yang MENYAKITI mu kerana dia yang MENABAHKAN kamu, bersyukur pada orang yang TAK MENGENDAHKAN
kamu kerana dia yang MEMUPUK mu BERDIKARI, bersyukur pada orang yang MENJATUHKAN kamu kerana dia yang MEMPERHEBATKAN kemampuan mu... bersyukur pada orang yang MENYIKSA mu kerana dia yang menguji KESABARAN dan KETABAHAN kamu....


Ya Allah ya tuhanku,
sesungguhnya aku memohon                                
kepadaMu akan kecintaanMu
dan kecintaan orang yang mencintaiMu
dan kecintaan amalan yang membawaku
sampai kepada kecintaanMu.
Ya Allah ya Tuhanku,
jadikanlah cinta kepadaMu
sesuatu yang sangat aku cintai
lebih daripada diriku,
hartaku,
keluargaku
dan air yang dingin.



Wednesday, September 28, 2011

jom baca!!

Sayang Kawan Perempuan, Tinggal-tinggalkan

"Sayang, sayang... kenapa kita tak pernah keluar berdua?
Tengok diorang tu, pergi mana-mana pun berdua je, sweet kan? Kenapa kita tak macam tu?
Kawan honey kan, nak pergi mana-mana mesti boyfriend dia temankan. Bukan setakat PAUN, nak pergi ‘potostet' pun boyfriend dia temankan. Sweet sangat! Romantic couple! Kan? Kan sayang kan? Mesti diorang tak pernah gaduh, sweetnyeee.....
Kenapa sayang tak nak keluar dengan honey,teman honey jalan-jalan, shopping... tak macam boyfriend lain buat kat girlfriend diorang? Sayang malu keluar dengan honey ek? Honey tau la honey tak cantik.... Hmm...."

***IKLAN ABIS, TAPI SEBAB TAK SANGGUP TENGOK CERITA TERSEBUT, TUKAR CHANNEL***

"Ustaz, boleh tak sebenarnya lelaki dan perempuan keluar berdua? Tak kisahlah diorang couple ataupun tidak. Boleh tak? Keluar sebab ada urusan kerja ke, saja-saja ke, tapi tak buat apa-apa. Means tak sentuh-sentuh, just borak-borak je..."

"Hmm... Drama sebelah tadi pun cerita pasal lelaki perempuan keluar berdua jugak".

**** PENONTON TERCENGANG! ****

"Oklah, oklah, ustaz jawab insyaAllah...
Tapi kamu nak ustaz jawab ikut ilmu ke nafsu ke exclusive?"

"Exclusive hape plak tu ustaz?"

"Ok satu-satu ye? Mula-mula,jawapan ikut nafsu dulu. Kalau ikut nafsu, EH, MESTILA BOLEH! BUKAN BUAT APA-APA PUN KAN??!!!?"

"Astaghfirullah terkejut saya, ustaz ni...."
"Hehe... mestila boleh. Kata kamu tadi diorang tak buat apa-apa pun kan? Takpelah, takkan tak boleh keluar berdua kot, nak pergi makan-makan ke, apa ke, ye dak? Lagi pulak kalau ada kerja, ada urusan, apa salahnya berdua, bukannya cakap benda bukan-bukan pun... kan?"

"Err, ustaz tanya saya ke tu? saya nak jawab apa ni? Blurr kejap, heh...."
"Tapi kalau jawab ikut ilmu, Nabi Muhammad SAW ajar kita untuk ‘berjaga-jaga' dalam perhubungan antara lelaki perempuan. Didalam pergaulan sehari-hari antara lelaki dan perempuan. Disebut dalam bab muamalat, ikhtilat. Dalam satu hadith sahih,

Daripada Ibnu Abbas r.a. berkata: Saya mendengar Rasulullah SAW bersabda: "Janganlah seorang lelaki berdua-duaan (khalwat) dengan wanita kecuali bersama mahramnya".

(Hadis Riwayat Bukhari & Muslim)

Di dalam riwayat yang lain,
Daripada Jabir bin Samurah berkata: Rasulullah SAW bersabda: "Janganlah salah seorang daripada kalian berdua-duaan dengan seorang wanita, kerana syaitan akan menjadi ketiganya".

(Hadis Riwayat Ahmad &Tirmidzi dengan sanad yang sahih)

Di dalam surah An-Nur surah yang ke 24 ayat yang ke 30 Allah bagitau,
Katakanlah kepada orang laki-laki yang beriman: "Hendaklah mereka menahan pandangannya, dan memelihara kemaluannya; yang demikian itu adalah lebih suci bagi mereka, sesungguhnya Allah Maha Mengetahui apa yang mereka perbuat."

Ayat lepas tu Allah nasihat kaum Hawa pula untuk menjaga pandangan....
"Sedangkan Aisyah, yang digelar Ummul Mukminin, ibu orang-orang mukmin, pun menggunakan tabir untuk menyampaikan ilmu pada para sahabat yang lelaki setelah kewafatan nabi. Para sahabat yang mempunyai iman setinggi gunung, pun mengambil langkah ‘berjaga-jaga' dalam perhubungan antara lelaki perempuan. Bukan menyuruh bertabir, tetapi ‘berjaga-jaga' dengan mengelakkan dari ‘berdua'. Kerana lelaki di zaman sekarang tidaklah lebih hebat dari para sahabat, perempuan pula tidaklah setanding iman Aisyah".

"Berdua pasti akan ada yang ketiga. Syaitan tidak menghasut playboy sahaja, ulama' pun tidak terkecuali. Cuba bagi seorang perempuan duduk dengan seorang ulama'. Mampu beliau tahan 'fitrah'nya selama setahun? Sebulan? Seminggu? Sehari pun masih ragu-ragu jika tiada ikatan yang halal".

"Kalau jawab ikut ‘exclusive', Allah nasihatkan jangan mendekati zina bukan bermaksud jangan berbuat zina. Tetapi Allah bermaksud, jangan ‘pergi ke arahnya'. Sebab? Yang pertama, kamu akan cenderung melakukan zina. Sebab yang kedua,adalah kerana itu akan menimbulkan fitnah".
Cakap-cakap orang...
Apa kata orang bila nampak lelaki perempuan berdua?
Apa terdetik di hati orang yang melihat mereka berdua?
Adakah orang akan tahu mereka berbincang tentang apa?
Adakah orang akan sangka mereka cuma berbual sahaja?

"Yang baik akan bersangka baik dengan mereka, ‘mungkin hal persatuan agaknya'...
Tetapi yang tidak baik, apa yang difikirkan mereka?
Inilah yang Allah nak elakkan, ‘peluang-peluang' untuk orang mengata.' Peluang-peluang' untuk orang berdusta. ‘Peluang-peluang' inilah FITNAH".

"Fitnah ini tidak memberi kesan pada lelaki.
But women? Kita bercakap soal ‘exclusive'. Seorang perempuan, adalah seperti mutiara yang tersimpan kemas. Mahu menikmati ketenangannya, menyentuh emosinya, mendengar kemanjaannya, merasakan kelembutannya, HARUS NIKAH DULU!"

"Kenapa ustaz kata lelaki tidak terkesan dengan fitnah ini? Kerana lelaki bebas untuk ‘touch n go' ".
Sudah jemu? Terpulang untuk tinggalkan, cari sahaja alasan, asalkan dapat yang baru. Yang lama konon-konon masih sayang, tapi di hadapan teman-temannya???
"Perempuan tu ke? Ooh... aku pernah keluar berdua dengan dia dulu. Teman dia pergi shopping."
"Perempuan tu? Alah, senang je nak ajak dia keluar, aku pernah keluar dengan dia dulu..."
"Perempuan tu ke? Haha... Aku dah pernah rasa dah..."
"Perempuan tu? Alah, dia minat aku dulu."
"Perempuan tu??? Nampak je baik tu, bekas aku je dulu tu..."

" EVEN DIA TIPU DAN REKA CERITA SEKALIPUN KAWAN-KAWANNYA BUKANNYA TAHU! "
"Di mana kaum hawa ketika itu untuk membela diri dan martabat??
Di mana maruah, hak exclusive seorang suami terhadap isteri jika sudah begitu nilai diri?
Lelaki... Di depan sahabat tunjuk hebat, konon dialah lelaki terdahsyat, pernah mencairkan wanita-wanita memikat.
Perempuan... Biar dikerat empat, lelaki tersayang itulah yang paling jujur dan hebat.
Perempuan... Biar dikerat empat, ‘kawan baik' itulah tempat dia curhat.
Perempuan... Biar dikerat empat, sering terlupa mana mimpi mana hakikat.

Lelaki selagi belum jadi suami tetap ada peluang untuk ‘berpisah'.
Kalau ditakdirkan berpisah, badan mahupun ruh, apa tinggal untuk bakal suami?
‘Sayang'? Dah bagi kat boyfriend.
‘Keluar berdua'? Dah bagi kat kawan study group.
‘Suara bangun tidur'? Dah bagi kat abang angkat.
‘Body'? Malasnya nak tutup-tutup, rimasnya pakai baju longgar-longgar.
‘Muka makeup'? Tiap-tiap kali dinner kot??? "

**** TERASA PEDAS, TUKAR CHANNEL ****

"Sayang sayang..... sayang sayang sayang?"
" Of course sayang.....sayang saaaaaaaaaaaaaaaaaaaayang sayang!"

(Erk....???? Apakah? Gastric juice is over secreted, help!!! )

**** TUKAR CHANNEL BALIK ****

"Amatlah rugi orang yang sudah sampai kebenaran padanya namun dia menolak dengan perasaan bongkak dan benci".

Allah menyebut didalam al-Quran,
35 : 24. Sesungguhnya Kami mengutus kamu dengan membawa kebenaran sebagai pembawa berita gembira dan sebagai pemberi peringatan. Dan tidak ada suatu umatpun melainkan telah ada padanya seorang pemberi peringatan.

6 : 104. Sesungguhnya telah datang dari Tuhanmu bukti-bukti yang terang; maka barangsiapa melihat (kebenaran itu), maka (manfaatnya) bagi dirinya sendiri; dan barangsiapa buta (tidak melihat kebenaran itu), maka kemudharatannya kembali kepadanya. Dan aku (Muhammad) sekali-kali bukanlah pemelihara(mu).

"Ustaz, lelaki memang semua macam tu ke?"
"Mungkin tak semua, tapi perempuan kena sentiasa berjaga-jaga. Elakkanlah ‘fitnah' kepada diri sendiri. Dan lelaki pula, harus hormat martabat dan darjat wanita, jaga dan bimbing mereka ke jalan yang benar...."

**** BLACKOUT, TUTUP TV ****


p/s ::‎amik y elok,tinggalkan ap y xptot...  :)

Tuesday, September 27, 2011

NOta Cinta


Andainya dapatku menulis
Nota-nota cinta buat diri-Nya
Ingin ku titipkan bersama
Semua kuntuman bunga
Yang indah berseri
Ku sembur haruman mewangi
Bersama kata-kata puji
Sedang Dia tahu kasih dan cintanya aku
Menjalin ikatan menuju ke Syurga

Cintaku kepada Dia
Rinduku hanya pada-Nya
Kasihku tulus buat-Nya
Setiaku balas kasih-Nya
Kasihku kasih yang setia
Pada yang punya
Dambaku pada Yang Esa
Pujian hanya buat-nya
Akurku kebesaran-Nya
Teragung Maha Suci-Nya
Taatku hamba yang hina
Pada Pencipta
Kiranya aku hilang arah
Jalan hidupku berubah punah
Namun kasih-Nya tak pernah akan musnah
Belas rahmat-Nya terus mencurah-curah
Nur Hidayah-Nya semakin cerah

Saturday, September 24, 2011

Tolong sampaikan...

Tolong sampaikan pada si dia..

Tolong beritahu si dia, aku ada pesanan buatnya,

Tolong beritahu si dia, cinta agung adalah cintaNya,

Tolong beritahu si dia, cinta manusia bakal membuatnya alpa.

Tolong nasihati si dia, jangan menyintaiku lebih dari dia menyintai Yang Maha Esa,

Tolong nasihati si dia, jangan mengingatiku lebih dari dia mengingati Yang Maha Kuasa,

Tolong nasihati si dia, jangan mendoakanku lebih dari dia mendoakan ibu bapanya.

Tolong katakan pada si dia, dahulukan Allah kerana di situ ada syurga,

Tolong katakan pada si dia, dahulukan ibu bapanya kerana di telapak itu syurganya.

Tolong ingatkan si dia! Aku terpikat kerana imannya bukan rupa.

Tolong ingatkan si dia! Aku lebih cintakan zuhudnya bukan harta,

Tolong ingatkan si dia! Aku kasihinya kerana santunnya.

Tolong tegur si dia! bila dia mula mengagungkan cinta manusia,

Tolong tegur si dia! bila dia tenggelam dalam angan-angannya,

Tolong tegur si dia! andai nafsu mengawal fikirannya.

Tolong sedarkan si dia! Aku milik Yang Maha Esa,

Tolong sedarkan si dia! Aku masih milik keluarga,

Tolong sedarkan si dia! tanggungjawabnya besar kepada keluarganya.

Tolong sabarkan si dia, usah ucap cinta di kala cita-cita belum terlaksana,

Tolong sabarkan si dia, andai diri ini enggan dirapati kerana menjaga batasan cinta,

Tolong sabarkan si dia, bila jarak mejadi penyebab bertambah rindunya.

Tolong pesan padanya! Aku tidak mahu menjadi fitnah besar kepadanya,

Tolong pesan padanya! Aku tak mahu menjadi punca kegagalannya,

Tolong pesan padanya! Aku membiarkan Yang Esa menjaga dirinya.

Tolong khabarkan pada si dia, Aku tidak mahu melekakan dia,

Tolong khabarkan pada si dia, Aku mahu dia berjaya dalam impian dan cita-citanya,

Tolong khabarkan pada si dia, jadilah penyokong dalam kejayaanku.

Tolong sampaikan pada si dia, Aku mendambakan cinta suci yang terjaga,

Tolong sampaikan pada si dia, cinta kerana Allah tidak ternilai harganya,

Tolong sampaikan pada si dia, hubungan ini terjaga selagi dia menjaga hubungan dengan Yang Maha Kuasa,

Tolong sampaikan pada si dia, kerana aku tidak mampu memberitahunya sendiri.

Hanya engkau Ya Allah mengetahui siapa si dia.

Moga pesananku sampai padanya walau aku sendiri tidak mengetahui siapa dan dimana si dia.

Moga dia seekor lebah yang sentiasa memuji keagungan Yang Maha Kuasa memasuki taman larangan dengan sopan santunnya dan bertemu mawar berduri yang terjaga oleh tuannya.

Simpanlah pesanan ku ini sehingga engkau bertemu diriku suatu hari nanti.

::: copie pasta ::::


aku redha ya ALLAH

Wahai tuhan yang membolak balikkan hati


tetapkanlah hatiku di atas agama-Mu
kejapkanlah pijakanku atas jalan-Mu
kerana ku tahu
Engkaulah pemilik hati yang hakiki
tak mungkin ia berubah melainkan dengan izinMu
tak mungkin ia berganjak melainkan dengan kehendakMu
dan tak mungkin berpaling melainkan dengan ‘kun fayakun’
sebagai hamba yang daif aku ridha,
sadar dan insaf atas setiap apa yang telah Engkau suratkan buatku
hikmahMu ada dalam tiada
dapat dirasa dalam sengsara
dapat dikecap manisnya rasa
walau tidak pasti arah tujuannya
Aku redha dan pasrah dengan ketentuanMu
Wahai Tuhanku…



ya Allah,ya Rabbi,
lindungi Aku dari rosak hati
tercemar pandangan dan bisa percakapan
dan segala tipu daya hasutan
aku memohon padaMU ya Allah




Wednesday, September 21, 2011

Ya ALLAH

Ya Allah...
Ya Allah....
Ya Allah....
Yang Maha Penyantun jua Maha Lemah Lembut
Aku menangis Ya Allah
seharian ku
Esakan airmata jua hati
hina nya aku Ya Allah
aku tidak layak langsung Ya Allah

Ya Allah..
Yang Maha Pengampun jua Penyayang
Aku kelu, aku bisu
adakah esakan ku doa ku
diterima..
Aku hanyalah insan biasa
Berusaha terbaik untuk berubah
tetapi..
Betapa rendah nya kedudukan ku
aku tidak layak langsung Ya Allah

Ya Allah..
Yang Maha Pendamai dan Penenang
Aku pasrah aku redha
apa jua balasan dariMU
Tersimpuh ku pada sejadah
Tertunduk malu ku menadah tangan
hingga ku tersungkur terbaring
kerana aku tidak layak Ya Allah...


Rindu demi rindu yang terluka
pada pengharapan dan doa
bilakan ia hadir menegur
semua kian terbang
bersama pahit yang tercatit
Entah berapa lama
waktunya kan kembali
Memeluk dan membawa janji
Namun telah menjauh rasa
Aku bertaubat...(~~.)
aku khilaf Ya Allah...huhu


"Suburkanlah iman dihati
Selalu menginsafi diri sendiri
Tiap ujian membuka jalan
Untuk kembali kepada tuhan"



"Bertemu cinta dalam halaqoh, hidup lebih indah terarah...
menyulam tautan hati kerana Allah, terpatrilah ikatan akidah"

"Ya Allah..sekiranya cinta yang terbenih di hatiku ini hanya memusnahkan diriku..rasanya hanya mengekang nafsuku,rinduku hanya mengucarkan kewarasanku, maka lenyapkanlah ia agar aku merasai cinta HAKIKIMU"

**********************
Tiada yang istimewa pada diri ku... kalaulah mereka tahu siapa aku di belakang mereka, nescaya melihat seinci pun pada diriku sudah tentu merasa jijik dan hina..
 

Tuesday, September 20, 2011

ADamMaya


Adam, mengertilah.....
Hawa bukanlah insan yang kuat,
bukan juga insan yg bisa menahan nafsu,
tatkala diri diuji,
Hawa sering tewas....
tewas dengn godaan syaitan & nafsu sendiri

Adam, mengertilah...                                                           
sungguh, Hawa telah cuba melakukan yg terbaik,
agar diri ini tidak menjadi fitnah dunia...
telah Hawa cuba menjaga diri ini sebaik2nya...
Hawa sedaya upaya menjauhkan diri dari tabarruj...
perfume, make up, perhisan...
telah Hawa elakkan sejauh2nya..
namun mengapa masih Adam tertarik pd Hawa yg serba kekurangan ini...

Adam, mengertilah...
Hawa ini berjiwa lembut...
sukar utk Hawa menolak bila Adam meminta..
Hawa tw permintaan Adam x mgkin membawa Hawa kekancah maksiat...
namun, Hawa lemah...
Hawa takut zina hati...

Adam, mengertilah...
tiap kali 'sms' diterima...
Hawa keliru...ingin sekali Hawa membiarkan sahaja..
tp Hawa akur tuntutan sahabat...
Hawa replay juga...
mengenangkan Adam adlh sahabat...

Adam mengertilah...
setiap layanan yg Hawa beri hanya sekadar membantu..
mungkin Hawa adlah antara kasih sayang Allah yg dikurniakan buat Adam...
memudahkan perjalanan hidup Adam..
jgan dissalah tafsir apa yg Hawa berikan..

Adam, mengertilah...
Hawa mengharapkan Adam menjaga Hawa..
namun, bukan couple yg Hawa pinta..
tp cckuplah sekadar menghormati Hawa sebagai Hawa....
jgn dipinta apa yg Hawa xmampu berikan..
kerana Hawa milik ALLAH sepenuhnya....

ADAM MENGERTILAH.....

::copy pasta by Sakina Sayuti(facebook) ::

Monday, September 19, 2011

Kemaafan daLam isLam

BERMAAF-MAAFAN adalah antara sifat terpuji yang perlu dilakukan sepanjang masa. Firman Allah bermaksud : “Dan perbuatan kamu bermaaf-maafan (halal-menghalalkan) lebih dekat kepada taqwa”. (Surah al-Baqarah, ayat 237)

Menurut Imam Al-Ghazali, pengertian maaf itu ialah apabila anda mempunyai hak untuk membalas, lalu anda gugurkan hak itu, dan bebaskan orang yang patut menerima balasan itu, dari hukum qisas atau hukum denda.

Dalam sebuah hadis qudsi Allah berfirman yang bermaksud : “Nabi Musa telah bertanya kepada Allah, wahai Tuhanku!, manakah hamba-Mu yang lebih mulia menurut pandanganMu?”

Allah berfirman: “Ialah orang yang apabila berkuasa (menguasai musuhnya) dapat segera memaafkan.”

Daripada hadis itu, Allah menjelaskan bahawa hamba yang mulia di sisi Allah adalah mereka yang berhati mulia, bersikap lembut, mempunyai toleransi tinggi dan bertolak ansur terhadap musuh.

Dia tidak bertindak membalas dendam atau sakit hati terhadap orang yang memusuhinya, walaupun telah ditawannya, melainkan memaafkannya kerana Allah semata-mata. Orang yang seperti inilah yang dikenali berhati emas, terpuji kedudukannya di sisi Allah. Memaafkan lawan di mana kita berada dalam kemenangan, kita berkuasa, tetapi tidak dapat bertindak sekehendak hati. Inilah sifat mulia dan terpuji.

Firman Allah lagi bermaksud : “Dan bersegeralah kamu kepada (mengerjakan amal yang baik untuk mendapat) keampunan daripada Tuhan kamu, dan mendapat syurga yang bidangnya seluas segala langit dan bumi, yang disediakan bagi orang yang bertakwa.” (Surah Ali Imran, ayat 133-134)

Ayat itu membuktikan bahawa orang yang menahan kemarahannya, termasuk dalam golongan Muttaqin iaitu orang yang bertakwa kepada Allah. Tambahan pula Allah akan memberikan pengampunan kepada mereka, lalu menyediakan mereka balasan syurga. Alangkah besar dan hebatnya ganjaran bagi manusia pemaaf.

Kemaafan dalam Islam 

Memaafkan kesalahan seseorang adalah tanda orang yang bertakwa.

Wajib memberi maaf jika telah diminta dan lebih baik lagi memaafkan meskipun tidak diminta.

Sifat ‘tak kenal maaf’ atau ‘tiada maaf bagimu’ adalah sifat syaitan. Ia akan membawa keretakan dan kerosakan dalam pergaulan bermasyarakat.

Masyarakat aman damai akan terwujud jika anggota masyarakat itu memiliki sikap pemaaf dan mengerti bahawa manusia tidak terlepas daripada salah dan silap.

Imam Al-Ghazali memberi tiga panduan bagi memadamkan api kemarahan dan melahirkan sifat pemaaf.

Apabila marah hendaklah mengucap “A’uzubillahiminassyaitanirrajim” (aku berlindung kepada Allah dari syaitan yang direjam).

Apabila marah itu muncul ketika berdiri, maka hendaklah segera duduk, jika duduk hendaklah segera berbaring.

Orang yang sedang marah, sunat baginya mengambil wuduk dengan air yang dingin. Hal ini kerana kemarahan itu berpunca daripada api, manakala api itu tidak boleh dipadamkan melainkan dengan air.




Friday, September 16, 2011

....



hidup ini indah..andai kita memandang dan melihatnya dengan indah..
hidup ini derita..andai kita memandangnya sebagai satu penderitaan yang tak berkesudahan..
bila diri di landa duka yang melemahkan iman dan semangat..
renungkan kembali kata-kata cinta Allah tentang kenapa kita diciptakan di bumi ini..
demi menenangkan hati yang celaru..
demi mencari kembali hakikat tujuan kita diciptakan..
supaya kita sedar akan tugas yang perlu kita laksanakan di muka bumi ini..
dan tidak akan lalai dengan apa yang selainnya di dunia ini..

“ Dan tidak AKU menciptakan jin dan manusia..
melainkan hanya untuk beribadah kepada AKU “ 
 ( Adz-Dzariyat 51:56 )



"Apakah manusia itu mengira bahawa mereka dibiarkan saja mengatakan; “Kami telah beriman,” sedangkan mereka tidak diuji? Dan sesungguhnya kami telah menguji orang-orang yang sebelum mereka, maka sesungguhnya Allah mengetahui orang-orang yang benar dan sesungguhnya Dia mengetahui orang-orang yang dusta.." 
( Al-Ankabut, ayat 2 & 3 )

biar die tahu,saya xqesah


bismillahirahmanirahim==in the name of ALLAH,the most gracious and the most merciful
Alolo tomeynya



"Pada saya,
biar dia salah sangka,
biar dia salah anggap,
biar dia salah menduga,
biar dia tahu yang buruk,
sebelum mengharap yang baik-baik.
Kalau dia ikhlas,
dia akan sedia menerima kekurangan yang ada,
dari hanya mengharap yang baik dan sempurna.
Apa guna menghabiskan masa menunjukkan kebaikan
bila dia tak boleh menerima kelemahan dan kekurangan?
Biar dia tahu saya tak pandai itu, saya tak pandai ini.
Biar dia tahu, saya mungkin tak dapat memenuhi expectation dia yang tinggi melangit itu.
Biar dia tahu, saya pernah punya masa lalu, namun saya masih punya masa hadapan.
Biar dia tahu. Biar dia buat keputusan.
Supaya dia tak rasa tertipu, supaya dia tak menyesal kelak.”



"Kalau kita sukakan seseorang, jangan beritahu si dia. Nanti Allah kurangkan rasa cinta padanya dan Allah takkan bagi. Tapi luahkan pada Allah, beritahulah Allah. Allah maha tahu jodoh kita siapa." -Trust Him as He knows the best for us :)


so, tak kisahlah ;) ada jodoh ada lah kan? I trust HIM more =) Saya lebih prefered dilihat sebagai diri saya yang tak sempurna, biarlah mereka tahu saya tidak tahu itu tidak tahu ini, dari mereka melihat kesempurnaan saya yang konon maha baik. I'm glad to be me even it's hard to be me. =)
::dirikucinta.b.c ::

Thursday, September 15, 2011

Air Mata Tidak Selamanya Abadi

Senyum. Bahagia. Tenang.
Ke mana perginya hari-hari gelap itu? Hilangnya tidak disedari. Lesapnya tidak mengesankan lagi.
Alhamdulillah. Akhirnya, detik-detik hitam itu sudah berlalu.
Pasti. Semua orang pastinya pernah diuji dengan pelbagai jenis dugaan. Semua tak terkecuali.
Namun, tanda perhatian dan kasih sayang Allah pada hamba-hamba-Nya ini seringkali disalah tafsirkan sebagai kemusnahan, disalah ertikan sebagai perhentian terakhir hidup bagi mereka yang lemah akal dan jiwanya.
Tidak, aku tidak akan sekali-kali menyalahkan mereka. Kelemahan adalah sebahagian 'anggota' manusia, ketidaksempurnaan pula ada 'nama timangan' mereka.
Dulu, ada satu kisah tentang rama-rama. Sering aku kisahkan cerita ini pada mereka yang dirundum kesedihan.
Dengan kisah ini jualah, terselit sekelumit harapan untuk menyisip secebis kekuatan buat mereka yang lemah.
Memang, aku tidak mampu menyanyikan lagu 'Semangat Yang Hilang' untuk mengobarkan kembali semangat mereka, aku juga tidak dapat memberi preskripsi ubat untuk menghilangkan ingatan-ingatan buruk itu, malah aku tidak akan mungkin punya kuasa ajaib untuk mengubah takdir jika bukan diri mereka sendiri yang ingin bangkit mengubah segalanya.
Rama-rama bagiku cukup simbolik. Ia lambang perjuangan hidup. Ia terbang mengibarkan kepak warna-warninya yang indah dan memukau setiap mata yang memandang.
Namun, dulunya rama-rama ini tak lebih dari seekor beluncas.
Ya, seekor beluncas yang dibenci, dianggap perosak dan sering dijauhi.
Namun, kemudian berubah menjadi kepompong sebelum bertransformasi menjadi seekor rama-rama yang cantik.
Kisah rama-rama ini kisah benar, bukan rekayasa atau hikayat dongeng penuh fantasi tetapi lebih kepada teori logik, sebuah cerita saintifik.
Pernah, terdapat sekumpulan saintis sedang membuat kajian terhadap rama-rama. Mereka memerhatikan dengan teliti proses bagaimana seekor rama-rama keluar dari kepompongnya.
Ia kelihatan seperti kepayahan, terseksa untuk mengeluarkan diri.
Berjam-jam lamanya, rama-rama ini mencuba, mencuba, dan terus mencuba untuk keluar dari kepompong yang kecil itu.
Akhirnya, ia berhasil. Rama-rama ini pun terbang ke sana dan ke mari seolah-olah meraikan kebebasannya.
Saintis-saintis muda ini kemudian beralih kepada rama-rama yang lain.
Mereka sepakat untuk membantu mengeluarkan rama-rama ini dari kepompongnya dengan menggunting kepompong tersebut.
Rama-rama ini berhasil 'di'keluarkan dengan mudahnya.
Namun, tahukah kamu apa yang terjadi dengan rama-rama ini?
Tidak, ia tidak mati. Ia masih hidup, ia meneruskan hidupnya dalam keadaan cacat seumur hidup.
Ia tidak berupaya untuk terbang, tidak akan pernah mampu terbang seperti layaknya. Bukankah ini lebih malang?
Ternyata, segala kesukaran serta kepayahan ketika berusaha keluar dari kepompong itulah yang memberi kekuatan bagi seekor rama-rama untuk terbang.
Hakikatnya, apa yang tidak membunuh kita itulah yang melangsungkan kehidupan ini. Kita tidak akan kenal bahagia sebelum melalui sengsara, tidak kenal cinta sebelum faham erti benci, tidak menghargai senyuman tanpa air mata pedih.
Kitaran hidup ini perlu didalami, jatuh bangunnya, turun naiknya, takdir dan karma. Tentu, kata–kata ini sering kita dengar di mana-mana, "setiap yang berlaku pasti ada hikmah disebaliknya".
Ini bukan kata-kata kosong yang palsu. Bukan. Tetapi, jangan pula tanyakan padaku, bila dan bagaimana?
Tetapi bersabarlah. Airmata tidak abadi, kering suatu masa nanti. Percayalah, keajaiban itu pasti ada.
Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui akan setiap yang berlaku.
:: saya sayang isLam ::

Wednesday, September 7, 2011

Berkat Airmata Kerana Takut Pada Allah SWT




Tersebut dalam Kitab 'Bidayatul Hidayah'

"Manakala hari kiamat didatangkan api yg bergemuruh, hingga menggetarkan hati setiap umat. Ketika mereka mendekatinya,gemuruh semakin keras.Hingga terdengar dari jarak perjalanan 500 tahun. Setiap orang sehingga para nabi berkata "Nafsi-Nafsi"(sendiri-sendiri) Kecuali Nabi Muhammad SAW. Baginda berkata "Umatku-umatku" Kemudian keluarlah api bagaikan gunung.


Umat Muhammad SAW berusaha menolaknya sambil berkata "Demi org2 yg bersolat,Demi org2 shiddiq,Demi org2 yg khusyuk,Demi org2 yg berpuasa. Kembalilah engkau wahai api" Tetapi api itu tidak juga kembali.



Jibril AS berkata "sesungguhnya api hendak membakar umat Muhammad SAW". Lalu ia datang kepada Nabi muhammad SAW dgn membawa segelas air sambil berkata, "Ambillah air ini, percikkan ia ke api itu" Kemudian Nabi Muhammad SAW memercikkan ke api itu. Dan seketika itu api menjadi padam. Lalu Nabi bertanya "Air apakah ini?" Jibril As berkata "Itulah airmata umatmu yg menangis kerana takut pada Allah dan sekarang aku diperintahkan utk memberikan air itu kepadamu supaya engkau memercikkan ke api sehingga padam dgn izin Allah SWT"


Rasulullah SAW seringkali berdoa:


"Ya Allah, berikanlah aku rezeki dua mata yg menangis kerana takut kpd Engkau, sebelum air mata ini habis

Monday, September 5, 2011

CARE MUDAH UNTUK KAWIN TANPA PERLU BERKAPEL



Korang tanye:

“Habis nanti macam mana nak cari isteri?”

Aku jawab:

Apesal jauh sgt ko pikir nih? Berserah pada Allah sbb Dia Maha Mengetahui

Telah ditentukan di LuhMahfuz siapa jodoh kaw la!

Sampai masa sampai waktu, siapa di hatimu dia jua jodohmu (hah cun tak ayat aku)

Korang tanye:

“Bukan kita kena USAHA ke?”

Aku jawab:

memanglah kena usaha

tak akan la aku nak duduk rumah tunggu orang minang aku pulak! aku laki!

tapi COUPLE tu bkn usaha utk kawen! tu usaha utk puaskan nafsu!

baik kumpul duit, persiapkan diri dgn tanggungjawab, tuntut ilmu utk bersedia jadi AYAH

Dah cukup sume~

pergilah meminang seseorang yang berkenan di hati

Korang tanye:

“Nanti kena REJECT macam mana?”

Aku jawab:

dah nak REJECT..so?

kalau ko kapel pun lepas tu pompuan tu sebenarnya tak suke ko pon..ko dpt fizikal dia jer, bkn hati dia

fikir positif lah! Allah taw apa yg terbaik utk ko..lol

كُتِبَ عَلَيْكُمُ الْقِتَالُ وَهُوَ كُرْهٌ لَّكُمْ وَعَسَى أَن تَكْرَهُواْ شَيْئاً وَهُوَ خَيْرٌ لَّكُمْ وَعَسَى أَن تُحِبُّواْ شَيْئاً وَهُوَ شَرٌّ لَّكُمْ وَاللّهُ يَعْلَمُ وَأَنتُمْ لاَ تَعْلَمُونَ (البقرة: 216)

"Diwajibkan atas kamu berperang, padahal berperang itu adalah sesuatu yang kamu benci. Boleh jadi kamu membenci sesuatu, padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi (pula) kamu me-nyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu; Allah mengetahui, sedang kamu tidak mengetahui." (Al-Baqarah: 216)

kita kenalah REDHA dengan ketentuanNYA

Asal nak kapel? takut kehilangan? cit, cuak! gentleman sikit la wei

Korang tanye:

“Kalau dah berkenan di hati macam mana?”

Aku jawab:

Lagi senang kerja. Siapkan sume, da masuk u keja ada duit, ilmu penuh di dada~Masuk Minang

Lama sangat nak tunggu kerja? Kalo korang love dia betul2 berapa tahun pun no problem la wei

simpan jer dalam hati kalo korang suke kat someone..cuba test berpa lama korang leh suka kat bdk tu?

maybe perasaan korang tu just ACCIDENTALLY CRUSH only~

ada byk yg lagi baik kat depan tu nanti..lol #_#

Korang tanye:

Orang lain kapel, lepas da berapa tahun kahwin..OK jer!

Aku jawab:

Sebelum tu meh sini aku nak ketok kepala ko kasi pikir sikit!

Cuba pikir, maybe diorang dapat mendirikan rumah tangga, dapat baby comey

Tapi cuba ko pikir betul2...agak2 dosa diorang sebelum diorang kahwin tu terhapus camtu je ker?

Maybe diorang da kahwin, da berjaya la kan

tapi diorang takkan dpt padamkan hakikat yg sebelum diorang kawen diorang bergelumang dgn nafsu

Antara org yg kawen tanpa kapel dgn org yg kapel pastu kawen

ko rasa yang mana lebih mulia? Lu pikir la sendirik! haha

Korang tanye:

“Eleh~ budget ko baik sangat arr? Ramai jer yang couple. Bahagia jer aku tgk.”

Aku jawab:

Habis? Ko ada masalah? Berani ker ko gado ngan aku? menarik gak!

Aku sampaikan ilmu yg org bagi kat ak..korang nak ikut ke tak korang pun yer hal!

dan tetaplah memberi peringatan, kerana sesungguhnya peringatan itu bermanfaat bagi orang-orang yang beriman.” (az-Zariyat: 55)

Korang tanye:

Alamak brader, kubur masing2 lain2..ko kisah apa!

Aku jawab:

Sebab kubur lain2 la aku nak selamatkan ko siap2 kat dunia ni..kat dalam kubur nanti ko jerit melalak pon aku tak boley nak tolong da..lol @_@

Korang tanye:

“Mak & ayah restu lah.”

Aku jawab:

Memanglah mak bapak ko restu, tapi ada ko pikir restu Allah?

agak2 Allah redha ker ko berhubungan sebelum ada ikatan yg sah ea? hurm

Kepada yang agak2 terasa tu..jangan marah dulu, marah tu dtg dari ego, ego tu sebahagian dari nafsu

Ego selalu buat manusia nampak dia sorang jer yang betul, walaupun dia sendiri taw dia salah

Maybe ada yg rasa "impossible aku nak berubah" xpe, xsalah takut dgn diri sendiri, perlahan2..yang penting dapat berubah..biar lambat asal selamat!