Thursday, August 25, 2011

kenape pompuan pakai tudung???



‎1. kenape pompuan cantik pakai tudung... sebab dier nak tutup aurat...

2.kenape pompuan cantik pakai tudung... sebab dier jage maruah..diri. .dan keluarga...

3.kenape pompuan cantik pakai tudung... sebab.. sebab dier cantik..

4.kenape pompuan cantik pakai tudung... sebab dier x nak tunjuk kecantikan dier..kecuali pada yang berhak..

5.kenape pompuan cantik pakai tudung... sebab dier seorang yg pandai..pandai jaga diri...

6.kenape pompuan cantik pakai tudung... sebab dier anak solehah...

7.kenape pompuan cantik pakai tudung... sebab dier dengar ckp mak bapak dier..

8.kenape pompuan cantik pakai tudung... sebab dier hormati orang lain..

9.kenape pompuan cantik pakai tudung... sebab takut apabile dier tak pakai tudung orang tgk dier cantik..dan ade niat yg tak baik..

10.kenape pompuan cantik pakai tudung... sebab tak nak diminati ramai lelaki sgt..

11.kenape pompuan cantik pakai tudung... sebab tak nak menyusahkan orang lain..

12.kenape pompuan cantik pakai tudung... sebab dapat pahala..

13.kenape pompuan cantik pakai tudung... sebab dapat menghindari maksiat..InsyaAllah ..

14.kenape pompuan cantik pakai tudung... sebab supaya dpt menjadi contoh pada perempuan lain..

15.kenape pompuan cantik pakai tudung... sebab supaya lelaki yg beriman je yg suker dier..

16.kenape pompuan cantik pakai tudung... sebab mendengar suruhan nabi...

17.kenape pompuan caantik pakai tudung... sebab rambut perempuan adalah mahkota baginya.. jadi die tak nak sewenang2nya menunjuk kpd lelaki..kerana jika die menunjuk maknanya die dah tak bernilai kerana mahkota die telah dilhat oleh semua lelaki (kecuali keluarga)

18.kenape pompuan cantik pakai tudung... sebab dapat mengurangkan nafsu lelaki..

19.kenape pompuan cantik pakai tudung... sebab patuh pada suami..

20.kenape pompuan cantik pakai tudung... sebab plg penting..die orang islam...

21.kenape pompuan cantik pakai tudung... sebab dalam Al-Quran suruh die pakai tudung..kalau orang Islam tp tak berpegang pd Al- Quran.. nak berpegang pd ape lg..??

22. kenapa pompuan canti pakai tudung... pasal korang mmg cantik laa kalau pakai tudung..orang lelaki mmg suka org pompuan yg pakai tudung...aku tahu sebab aku lelaki..

23.kenapa pompuan cantik pakai tudung.. pasai diorang tahu kalau tak pakai tudung diorang akan "syok sendiri" yang diorang tu lawa...rugi laa kalau camtu...pakailaa tudung wahai muslimah Islam..serius ni...

24. kenapa pompuan cantik pakai tudung.. pasai dia tak moo orang lelaki suka kat dia pasal nafsu semata2....mesti nak kat dia pasal agama dan akalnya yg baik....




________¶¶¶¶¶¶¶
______¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶
_____¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶
____¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶
__.¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶
__.¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶___(¯`♥´¯) ─────────█─█
_¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶____`•.¸.•´-████──█──█─█
¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶______¶¶¨¨¨¨ █──█──█──█─█
¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶_________¶¶¶¨¨¨¨ ████──█──█─█
¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶________¶¶¶¶¨¨¨¨ ───███████─█
¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶_____¶¶¶¶¶
¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶___¶¶¶¶¶¨¨ Yaa ALLAH ..
¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¨¨ Sesungguhnya aku lemah
¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¨¨ tanpa petunjuk-MU
¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¨¨ aku buta tanpa bimbingan-MU
¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¨¨¨¨ aku cacat tanpa hidayah-MU
_¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¨¨¨ aku hina tanpa Rahmat-MU
__¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶
__¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶
__¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶
___¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶
____¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶
_____¶¶__¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶
___¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶
○°ºoº° °ºoº° °ºoº° °ºoº° °ºoº° °ºoº° °ºoº°
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯• ‘♥_♥’..
♥q✿r♫m•*¨*•.¸¸❤ LURVE ALLAH ✿♫•*¨*•.¸¸❤
♫•*¨*•.¸¸ﷲ♥.♥ﷲ¸¸.•*¨*•q♫r♫m•*¨*•.¸¸ﷲ♥.♥ﷲ¸¸.•*¨*•♫♫•*

║║♫═╦╦╦╔╗ Never say, OH ALLAH I have problems;
♫╚╣║║║║╔╣ But always say, OH problems, I've ALLAH! ♥
╚═╩═╩♫╩═╝Iman Itu Di Hati..

4 golongan lelaki yang ditarik wanita ke neraka






Di akhirat, wanita akan menarik empat golongan lelaki bersamanya ke dalam neraka. Artikel ini bukan untuk memperkecilkan wanita tetapi sebaliknya supaya kaum lelaki memainkan peranannya dengan hak & saksama berdasarkan Al-Quran dan As-Sunnah serta berwaspada akan tanggungjawab yang dipikul!





1. Ayahnya


Apabila seseorang yg bergelar ayah tidak memperdulikan anak-anak perempuannya di dunia. Dia tidak memberikan segala keperluan agama seperti mengajar solat, mengaji & sebagainya. Dia membiarkan anak-anak perempuannya tidak menutup aurat.....tidak cukup kalau dengan hanya memberi kemewahan dunia sahaja maka dia akan ditarik ke neraka oleh anaknya.


2. Suaminya


Apabila si suami tidak memperdulikan tindak tanduk isterinya. Bergaul bebas di pejabat, memperhiaskan diri bukan untuk suami tapi untuk pandangan kaum lelaki yang bukan muhrim apabila suami mendiam diri walaupun dia seorang alim seperti solat tidak bertangguh, puasa tidak tinggal maka dia akan turut ditarik oleh isterinya ke neraka.


3. Abang-abangnya


Apabila ayahnya sudah tiada, tanggungjawab menjaga maruah wanita jatuh ke bahu abang-abangnya.....jikalau mereka hanya mementing keluarganya sahaja dan adik perempuannya dibiar melencong dari ajaran ISLAM ...tunggulah tarikan adiknya ke neraka kelak.


4. Anak Lelakinya


Apabila seorang anak tidak menasihati seorang ibu perihal kelakuan yang haram dari Islam, bila ibu membuat kemungkaran pengumpat, mengata & sebagainya, maka anak itu akan disoal dan dipertanggungjawabkan di akhirat kelak. Nantikan tarikan ibunya ke neraka.


Maka kita lihat betapa hebatnya tarikan wanita bukan sahaja di dunia malah di akhirat pun tarikannya begitu hebat, maka kaum lelaki yang bergelar ayah/suami/abang atau anak harus memainkan peranan masing-masing.


Firman Allah SWT:-


“Hai orang-orang yang beriman, peliharalah dirimu dan keluargamu dari api neraka yang bahan bakarnya adalah manusia dan batu, penjaganya malaikat-malaikat yang kasar, yang keras, yang tidak mendurhakai Allah terhadap apa yang diperintahkan-Nya kepada mereka dan selalu mengerjakan apa yang diperintahkan.” (At Tahrim : 6)Harga seseorang muslim adalah sangat berharga. ALLAH SWT nilaikan seseorang muslim dengan SYURGA, semua kaum muslimin yakni yang mengucap kalimah tauhid dijamin masuk syurga dengan itu janganlah kita membuang atau tidak mengendah janji dan peluang yg ALLAH SWT berikan pada kita






::Menagis sekejap bila Bila pk baLik,nak ker ayah,adik,abang kita masuk neraka sebab kita?? sanggup ker dieorg seksa sbb kita?? xsanggup kan... bayangkan lau kita buat larangan ALLAH nie.. kcian KT dieorg... sdeyh ase...xsampi ati...sdngkan ayh byk brjasa pd kitaa..balasan kita juz jdi anak soleh n solehah itu da beri 1001 makna...:: pesanan untuk diri sendri dan sdare.akak n kwn...same2 laa jga aurah kitaa... laupon malu mane kita....orang pandang kita gaya KAMPUNG pun,PEDULIKAN...sbb dunia ini hanya sementare... seksa DUNIA lebey baek dri seksa AKHIRAT~~





WALLAHUALAM :)












sangat malu kt budak y xtaw apa2 nie...die pon pandi kaver aurah...



Wednesday, August 24, 2011

hurmmm~~~



PEREMPUAN DAN PERASAAN ♥



1.Bila perempuan sdg b'sedih tetapi tidak menitiskan air matanya ,itu b'makna dia sdg menangis dlm hati


2.Wanita sukar mencari bende yg dia benci dalam diri org yg dia syg


3.Bila wanita jatuh cinta pada seseorg, lelaki itu tetap dalam fikirannya even dia sedang bersama lelaki lain


4.Jika kamu hendak tolak cinta wanita pada kamu, tolak dgn lembut



5.Wanita suka meluahkan perasaan mereka pada coretan2 puisi, dsbgnya






Innalilahiwainnahilairojiun Aku diuji lagi YA ALLAH ,

Subhanallah UJIAN apa yang KAU berikan ini,

MasyaALLAH mengapa aku mempersoalkan TAKDIRMU lagi,
...
Astafirulahaazim Maafkan aku Ya Allah aku pertikaikan KEKUASAANMU,

Allahhuakhbar kuatkan HATI nuraniku hadapi semua ini dalam mengapai REDHAMU,

Alhamdulillah ku tahu selepas ini ada HIKMAH kebahagian PEMBERIANMU..

❤*•¸.•´`¸.•❤´``•.✮'•.¸☆☆'•.¸✮'•.¸☆❤*•¸.•´`¸.•❤´``•.✮'•.¸☆☆'•.¸✮'•.¸☆


Sunday, August 21, 2011

baca sekejap tok wanita2 isLam



assaLamualaikum..aini bukak puasa ng roti jer..huhu,xperLa...smbil2 bukak pose daLam biLik sorang2..suke bc artikel nie... n rase nak pesan kt sumer perempuan2 isLam kt dunia nie n termasuk ng diri sendiri supaya lebeyh

terjaga.::daripada"" bicara luv isLam"""::




jomm baca..moga bermanfaat :)




**************************************************************

Wahai saudari...sbnarnya anda jarang sdar...mudah sgt nk knali n bezakan antara llaki yg baik dgn yg jht...mmg anda tak bleh bca air muka kami...jd Rasulullah ajar anda..Anda sj yg tak prasan...

Rasulullah pernah berpesan,

“wahai lelaki, tundukkanlah pandangn mu...jagalah mata mu”.

Lelaki yg baik akn sntiasa menjaga pndangn matanya..

Cirinya sgt mudah dilihat, tapi sangat sukar ditemui...

Girls...cuba fikir balik...apa hadiah istimewa yg mampu anda brikan kpd suami anda nanti.. hadiah yg mampu bezakan antara dia dr lelaki2 lain, andai tubuh anda dah pernah disentuh oleh rmai lelaki...

Lelaki mana pun...akn terasa andai dia tahu,

ok...dlu bini aku ni pnah kluar dgn this guy...this guy tahu apa favourite dia...slalu shopping n jln2 dia suka jln dgn this guy kt skian2 tmpat..suka mkn apa..dia ketawa cam mana.....

“Lelaki...pikir2 ar skit bro...kalau kamu nak bwak anak dara org n wat dia cam bini kamu, kahwin ngn dia...ko angkut dia kesana kemari... esok dia tu jadik bini aku...walaupun aku tak jangka n ikutkan tak nak pown, tapi dah itu takdir aku! aku tak nak hampas beb. Sape nk bekas ko??walaupun ko tak pnah sntuh dia!”...

Ok....alright..alright.....smua llaki akn ckp cam tu..for sure..kalo kita dah tahu n nmpak sorg mamat nih ber'romantic' dgn girl yg akn jd istri kita... Mmandangkan kita tak tahu siapa yg akn jd isteri kita, so...jgn buat mcm tu kt ank org...fikir2 ar sndiri... Kita ni Islam....Nak ke...kna cam tuh? B4 kahwin...ada jantan mna2 ntah bwa isteri kita ngn pnuh drama mcm bju dia??

Wahai gadis....ingatlah..sesi perkenalan sblum perkahwinan hanyalah sewaktu dalam pertunangn..

Dlm Islam, tak penah wujud istilah “cop”, “couple”, “dating”, dsb..yg wujud hanyalah pertunangn n pernikahan...

Jgn skali2 anggap,

“k...aku mmg jahat, so ssuai ar ngn mamat nih. Keluar sma2 pown tak pe ah..dah dua2 jht...lg pown nanti ak nk kawin ngn dia jg..”.

Ssungguhnya jodoh pertmuan i2 di tangn Allah...

Once andai anda dpt suami yg baik....menyesal pun tak guna...yg pasti...anda cuma akn rsa kesal dan bersalah seumur hdup....Pasti tak ada seorg pn manusia rela hdup dgn rasa ksal..

Stiap insan itu pernah mlakukan kesalahan...andai telah terlanjur...bersamalh kita bertaubat kpdNya.. Allah sntiasa bri pluang tuk kita brubah slagi Dia izinkan jantung kita berdenyut.. Kita tak tahu bila ia akn berhenti...Disaat denyutan itu berhenti..maka tamatlah masa yg Dia bg tuk kita...
Girls.....jdlah mutiara asli...sgt sukar ditemui..apatah lagi ditatapi....Wallahua'lam.




*************************************************************************************************************




::moga same2 menjaga batas2 kte dgn Laki2...Laki2 y bertanggungjawab dan baik tidak akan menyentuh perempuan itu seLagi beLum d ijab kabuL...DAN laki2 y menahan nafsunye untuk perempuan insyALLAH,nikmat SYURGA d berikan oleh ALLAH SWT...

~> Kerana dunia adalah rumah sementara menuju ke akhirat :)::

istikharah cinta


Bersaksi Cinta Diatas Cinta
Dalam Alunan Tasbih Ku Ini
Menerka Hati Yang Tersembunyi
Berteman Di Malam Sunyi Penuh Do'a

Sebut Nama Mu Terukir Merdu
Tertulis Dalam Sajadah Cinta
Tetapkan Pilihan Sebagai Teman
Kekal Abadi Hingga Akhir Zaman

Istikharah Cinta Memanggilku
Memohon Petunjuk-Mu
Satu Nama Teman Setia
Naluriku Berkata

Dipenantian Luahan Rasa
Teguh Satu Pilihan
Pemenuh Separuh Nafasku
Dalam Mahabbah Rindu

Di Istikharah Cinta..

Thursday, August 18, 2011

❤¸¸.•*¨*•❤¸¸.•*¨❤¸¸.•*¨*•❤¸¸.•*¨❤¸¸.•*¨*•❤¸¸.•*¨❤

♥~♥~♥~♥~♥
DuN¡A ¡N¡ ¡Bart pNtas lak0nAn,

ManUs¡ALah pLakon, & pngarh UTamanya al-Quran.

As-Sunnah, skr¡Pnya.

MaLa¡Kat, jurugmbrnya.IsLam,
jLn critanya.

K¡AmAt,
e2 ksudhan pngamBarannya.

BrkumpUl d pdang MahsyAr, tmpat mner¡Ma pngktirafannya.

& Rasulullah s.a.w Plakon Tba¡Knya..Allah jur¡Nya, syurga & neraka pula trof¡Nya..

Sma2lah k¡Ta m'hayat¡Nya... ♥~♥~♥~♥~♥~♥



♥Maaf Ya Allah jika hamba lupa dengan smua nikmat dariMu
♥Maaf Ya Allah jika hamba sombong merasa semua nikmat ini adalah kewajibanMu
♥Maaf Ya Allah jika hamba merasa paling beriman diantara manusia yg lain
♥Maaf Ya Allah jika hamba merasa paling benar diantara mahlukMU
♥Maaf Ya Allah jika hamba menunda sholat fardhuMu
♥Maaf Ya Allah jika lisan hamba menyakiti mahlukMU..


jom same2 ikot,diam i2 lebey baek dri bercakap benda y xberfaedah :)
✔ Mulut yang keluar dari hati yang terbaik ialah zikrullah ~
✔ Mulut yang keluar dari hati yang baik ialah senyum ~
✔ Mulut yang keluar dari hati yang sederhana ialah diam ~
✔ Mulut yang keluar dari hati yang kotor ialah memaki, mencarut dan kata2 kesat
✔ Mulut yang keluar dari hati yang jahat ialah mengumpat dan fitnah ~

❤¸¸.•*¨*•❤¸¸.•*¨❤¸¸.•*¨*•❤¸¸.•*¨❤¸¸.•*¨*•❤¸¸.•*¨❤❤¸¸.•*¨*•❤¸¸.•*¨❤¸¸.•*¨*•❤¸¸.•*¨❤¸¸.•*¨*•❤¸¸.•*¨❤

Sunday, August 14, 2011

"Wanita Dunia Masuk Surga Lebih Utama daripada Bidadari Syurga"


"(¯`v´¯)♥
`·.¸.·``(´'`v´'`)♥
...♥♥...♥`•.¸.•´
.¸.•´¸.•*ღ☆ღ♥ بِسْــــــــــــــــــمِ اﷲِالرَّحْمَنِ اارَّحِيم ♥ღ☆ღ
(¸.•(¸.•´♥ .:|:. ♥ .:|:. ♥ .:|:. ♥ .:|:. ♥ .:|:. ♥ .:|:. ♥ .:|:. ♥

Sifat dan keindahan bidadari surga akan
melekat pula pada perempuan-perempuan shalihah yang memasuki surga.

“Sesungguhnya Kami menciptakan mereka dengan langsung, dan
Kami jadikan mereka gadis-gadis perawan, penuh cinta lagi sebaya umurnya.” (QS. Al Waaqi’ah: 35-37).

Ibnu Abbas berkata, “Wanita-wanita yang dimaksud adalah wanita-wanita
dunia yang (diantaranya ada yang) tua dan beruban.” Qatadah dan Sa’id bin
Jubair berkata, “Mereka diciptakan sebagai makhluk baru yang belum pernah ada sebelumnya”. Tafsir ini diperkuat hadits Anas bin Malik ra bahwa Rasulullah saw bersabda, “Wanita-wanita surga adalah wanita-wanita kalian yang dulunya sudah kabur penglihatannya dan kotor bulu alisnya” (HR. Ats Tsauri).

Apabila perempuan masuk surga,
maka Alloh akan mengembalikan usia muda dan kegadisannya.

Seorang wanita tua datang kepada Nabi Muhammad Sallallahu 'alaihi Wasallam meminta didoakan agar masuk surga. Nabi menjawabnya dengan sedikit bergurau: “Sesungguhnya tidak ada wanita tua yang masuk surga.” Kemudian terdengar wanita tua itu menangis, lantas beliau Sallallahu 'alaihi Wasallam
bersabda, “Beritahu wanita itu, bahwa dia tidak akan memasuki surga dalam keadaan tua. Saat itu adalah hari muda.” Lalu beliau saw membacakan
Al Waaqi’ah: 35-37. (HR. At-Tirmidzi, Al-Baihaqi, dan Ath-Thabrani).

Ibnu Qayyim Al Jauzi berkata bahwa proses penciptaan langsung di surga
(tanpa mengalami proses kelahiran) dalam surat Al-Waqi’aah ayat 35, terjadi pada dua jenis wanita penghuni surga, yaitu: bidadari-bidadari surga dan wanita-wanita dunia yang masuk surga. (Tamasya ke Surga. Ibnu Qayyim Al-Jauziyyah, Darul Falah: 2000 M).

Perempuan dunia yang masuk surga lebih mulia daripada para bidadari.

Ibnu Katsir saat membahas surat Al Waaqi’ah mengangkat hadits dari Abul Qasim ath Thabrani yang meriwayatkan bahwa Ummu Salamah berkata, “Aku bertanya kepada Rasululloh Sallallahu 'alaihi Wasallam, ‘Terangkan padaku tentang firman Alloh: uruban atrooban.’ Rasululloh menjawab, ‘Mereka adalah perempuan-perempuan dunia, meskipun ketika wafat dalam keadaan tua renta, namun Alloh swt menjadikan mereka perawan-perawan yang lemah lembut, muda dan sebaya, serta besar rasa cintanya.’ Aku bertanya, ‘Ya Rasululloh, siapa yang lebih utama antara perempuan dunia dan bidadari surga?’ Rasululloh menjawab, ‘perempuan-perempuan dunia (yang beriman) lebih utama dari bidadari surga seperti keutamaan yang tampak dari yang tidak tampak, hal itu karena ibadah dan ketaatan mereka di dunia, Alloh swt akan mengenakan cahaya pada mereka, mereka kekal dan dalam keridhoan.’ Aku bertanya lagi, ‘Ya Rasululloh, ada salah seorang dari kami menikah sampai empat kali. Jika dia masuk surga dan keempat suaminya pun masuk surga, maka siapakah nanti yang akan menjadi pasangannya?’ Rasululloh Sallallahu 'alaihi Wasallam menjawab, ‘Wahai Ummu Salamah, wanita itu disuruh memilih, lalu diapun memilih siapa di antara mereka yang paling baik akhlaqnya. Lalu dia berkata, “Rabbi, sesungguhnya lelaki inilah yang paling baik tatkala hidup bersamaku di dunia. Maka nikahkanlah aku dengannya” … ‘Wahai Ummu Salamah, akhlaq yang baik itu akan pergi membawa dua kebaikan, dunia dan akhirat.” (Lihat Tafsir Ibnu Katsir dalam pembahasan surat Al-Waqi’aah).

Itulah mengapa para ulama menyatakan tidak ada bidadari lelaki (bidadara)
di surga, karena perempuan-perempuan dunia yang masuk surga akan menikahi laki-laki dunia yang masuk surga. Sebagaimana Ibnu Katsir saat membahas surat At Tahriim menyebutkan hadits Bukhari dan Muslim mengenai kesempurnaan
Asiah istri Firaun, Maryam binti Imron, dan Khadijah binti Khuwailid.

Ibnu Katsir juga mengangkat hadits lain bahwa Asiah istri Firaun dan Maryam binti Imron akan menjadi istri Rasululloh saw di surga bersama perempuan-perempuan yang menjadi istri Rasululloh di dunia.

Sedangkan bidadari-bidadari surga pada dasarnya hanyalah selir, dayang dan pelayan. Sementara perempuan-perempuan dunia yang masuk surga yang akan menjadi permaisuri, ratu dan istri utama dari laki-laki dunia yang masuk surga, mereka lebih cantik, saleh, dan berakhlak mulia.

Imam Al-Qurthuby dalam kitab tafsirnya menyebutkan beberapa atsar
bahwa wanita dunia saat berada di surga akan jauh lebih cantik melebihi
bidadari-bidadari surga, ini karena kesungguhan mereka dalam beribadah
kepada Alloh Azza Wa Jalla (Lihat Tafsir Al-Qurthuby).

(¯`v´¯)♥ Aamiin Ya Robbal'alamiin ♥
`·.¸.·``(´'`v´'`)♥(¯`v´¯)♥(¯`v´¯)
..♥♥...♥.`•.¸.•´♥. `·.¸.·`.♥`·.¸.·`♥" Sang Pencari Cinta Sejati-Nya "♥
(¯`v´¯)♥:(¯`v´¯)♥:(¯`v´¯)♥:(¯`v´¯)♥:(¯`v´¯)♥:(¯`v´¯)♥:(¯`v´¯)♥
`·.¸.·`¸.´`·.¸.·`¸.´`·.¸.·`¸.``·.¸.·`¸.``·.¸.·`¸.``·.¸.·¸.´`·.¸.·",

Wednesday, August 10, 2011

mendambakan kasih illahi


Sahabat yang dirahmati Allah sekalian,
Jelas kepada setiap individu muslim yang termaktub di dalam Al-Quran untuk beriman dan mentaati perintah Allah SWT dan menjauhi larangan Allah SWT. Setiap makhluk dan kejadian yang dicipta di dunia ini mempunyai peranan dan fungsi tersendiri. Allah SWT mencipta makhlukNya, menunjukkan keagungan dan kekuasaanNya. Tapi adakah kita sedar bahawa kejadian yg ada dibumi ini adalah menunjukkan kekuasaanNya?
Langit yang membiru di atas sana, dilitupi dengan awan-awan putih yang sentiasa bergerak, pokok-pokok menghijau yang sentiasa menyuburkan tanah, 
lautan yang luas, bulan yang sentiasa bersilih ganti dengan matahari menerangi muka bumi ini dan banyak lagi kejadian yang menunjukkan kekuasaanNya. Subahanallah! Maha Suci Allah yang mempunyai zat dan Yang Maha Bijaksana.
Lihatlah kebesaran Allah SWT.
Marilah kita sama-sama tenangkan fikiran dan cuba mendongak ke langit, melihat ke kanan, melihat kekiri, memandang hadapan, memandang ke belakang, menunduk kebawah, dan akhir sekali melihat diri kita. Lihatlah ciptaan Allah yang Agung ini. Jika kita 'malas' untuk melihat alam ini, kita hanya perlu lihat diri kita! Merasai diri kita! Ya! Diri kita. Cubalah pegang telinga kita, mata, mulut , hidung dan semua tubuh badan kita. Betapa kerdilnya kita disisi Allah.
Subahanallah! Cukup sempurna ciptaan Allah ini. Tapi, adakah kita bersyukur kepada Allah dengan nikmat yang diberikan kepada kita? Adakah kita gunakan anggota badan kita dengan sebaik-baiknya yakni melakukan ibadah kepada Allah dan meninggalkan laranganNya? Tidak cukup sekadar itu, adakah kita menjalankan tanggungjawab kita sebagai khalifah di bumi ini dengan menyuruh kepada kebaikan dan melarang kepada keburukan? Muhasabah diri kita kembali sahabat, supaya kita tidak jauh daripada rahmat Allah.
Apakah kegunaan mata, telinga, mulut, tangan, dan kaki kita sahabat? Sudah tentu kita menjawab, mata untuk melihat, telinga untuk mendengar, mulut untuk berbicara, tangan untuk memegang, dan kaki untuk berjalan. Ya,semua jawapan itu benar. Tapi cuba kita lihat dipenghujung dunia zaman sekarang ini:
Mata
Mata yang sepatutnya digunakan untuk melihat keindahan dan keagungan ciptaan Allah digunakan untuk melihat maksiat contohnya melihat aurat. Wanita menunjukkan aurat dengan berpakaian mencolok mata dan begitu juga sebaliknya. Pornografi (bahan lucah) juga menjadi tontonan dan hiburan dewasa, remaja bahkan kanak-kanak zaman sekarang. Nauzubillahiminzalik.
Telinga
Kurniaan Allah kepada manusia untuk mendengar sesuatu yang baik seperti alunan zikir, bacaan Alquran disia-siakan dengan mendengar umpatan-umpatan, tohmahan-tohmahan dan fitnah-fitnah yang tidak sepatutnya kita dengar. Alunan muzik keras dan melalaikan yang menjadi pilihan zaman sekarang.
Mulut
Mulut merupakan anggota badan yang membolehkan kita berkomunikasi. Kesempurnaan ciptaan Allah ini adalah untuk kita lantunkan alunan zikir, tahmid, tasbih, tahlil, serta membasahkan lidah kita dengan bacaan ayat-ayat suci al-quran. Mulut juga sebagai anggota tubuh badan untuk makan dan minum rezeki yang halal. Namun segelintir kita menyalahgunakan dengan mengucapkan kata-kata nista, mengumpat, mencaci, memfitnah, meminum minuman keras, dan bercakap benda yang tidak bermanfaat.
Tangan
Maha suci Allah menjadikan tangan untuk melengkapi tubuh badan manusia yang berfungsi untuk memegang dan menjalankan aktiviti yang menjadi ibadah kita kepada Allah. Namun kejadian yang indah ini digunakan untuk memegang minuman keras, memukul orang tidak berdosa, membunuh bayi yang tidak berdosa seperti anak luar nikah, mencuri, memberi rasuah dan melakukan kemaksiatan kepada Allah. Astaghfirulahal azim.
Kaki
Tanpa kaki kita sukar untuk melakukan aktiviti harian, dan tanpa kaki juga kita tidak mampu bergerak sesuka hati. Anugerah Allah ini adalah untuk kesenangan manusia melakukan ibadah kepadaNya namun telah disalahgunakan dengan melangkah ke lembah hina seperti melangkah ke kelab malam, tempat pelacuran, tempat judi, bar dan macam-macam lagi.
Ya Allah, adakah kita sedar apa yang kita lakukan dengan anggota tubuh badan kita? Adakah ini caranya kita mengucap syukur kepada Allah dengan kurniaan yang diberikan kepada kita? Nauzubillahimin zalik. Semoga kita sentiasa dilindungi Allah dan sentiasa dibawah rahmatNya.
Namun begitu sahabat, adakah kita tahu apakah yang mengendalikan anggota tubuh badan kita?
Hati merupakan satu organ yang mengendalikan dan mengawal segala perbuatan kita. Mengapa ana berkata begitu?
Dalam sebuah hadis Riwayat Bukhari dan Muslim:
"Tidakkah dalam setiap tubuh itu ada seketul daging. Sekiranya baik,baiklah seluruh tubuh itu. Dan sekiranya tidak baik tidak baiklah seluruh tubuh itu. Dan itu adalah hati."
Hati mengendalikan setiap anggota tubuh badan yang lain, jika baik keadaan hati itu, maka baiklah kegunaan anggota tubuh badan kita. Jika tidak baik keadaan hati maka anggota badan digunakan kearah kemaksiatan. Jadi sahabat, kita perlu sentiasa menjaga hati kita supaya kita sentiasa menjaga kesucian hati kita. Hati yang tenang adalah daripada hati yang tulus ikhlas untuk beribadah kepada Allah. Hatilah juga yang menggerakkan fikiran untuk menggunakan anggota tubuh badan kita dengan baik.
Jadi bagaimana untuk kita jaga hati kita ini sahabat? Hendaklah kita sentiasa bertaubatkepada Allah setiap kali kita melakukan dosa supaya hati kita sentiasa disinari Nuur dari Allah. Untuk mempertahankan hati kita supaya tidak dirobek syaitan laknatullah maka kita harus sentiasa berzikir kepada Allah dan membasahkan lidah dengan bacaan Al-Quran. Dengan itu, kita akan mendapat ketenangan daripada Allah taala.
Pahala bagi orang-orang yang bersabar menurut Ali r.a. berkata bahawa Rasulullah S.A.W. telah bersabda:
"Sabar itu ada tiga:
1. Sabar terhadap musibah, yakni sabar dan tidak merasa marah terhadap musibah yang menimpanya sebaliknya dia menerima dengan baik musibah itu. Maka Allah S.W.T. mencatatkan baginya yakni mentakdirnya atau menyuruh menulis di Luh Mahfuz 300 darjat, yakni darjat yang tertinggi di syurga dan setiap satu darjat antara satu darjat itu seperti langit dan bumi.
2. Barang siapa yang bersabar dalam taat yakni mengerjakan taat dan menanggung kesukaran taat itu maka Allah S.W.T. akan mencatatkan baginya 600 darjat yang mana satu darjat itu seperti permukaan bumi yang atas hingga ke penghabisan bumi yang terakhir.
3. Barang siapa bersabar dari maksiat, yakni meninggalkan kerja-kerja maksiat maka Allah S.W.T. akan mencatatkan baginya 900 darjat yang mana setiap satu darjat antara satu darjat itu seperti permukaan bumi hingga ke Arasy. Dan dia adalah makhluk darjatnya dua kali ganda. Sabar menjauhi segala yang diharamkan itu martabatnya paling tinggi yang paling tinggi."
Dalam Alquran yang suci Allah telah berfirman yang bermaksud:
Katakanlah:"Wahai hamba-hambaKu yang melampaui batas terhadap diri mereka sendiri! Janganlah kamu berputus asa dari rahmat Allah. Sesungguhnya Allah mengampuni dosa-dosa semuanya. Sesunnguhnya Dia-lah Yang Maha Pengampun lagi Maha Penyayang". (Surah Az-Zumar ayat 53)
Kita sebagai hambaNya tidak dapat lari daripada melakukan kesilapan dan kekhilafan, jadi bertaubatlah kepada Allah Yang Maha Mendengar taubat. Semoga sinar hidayah menerangi kehidupan kita dan menjadi hala tuju kita untuk ke syurga Allah yang kita idam-idamkan, InsyaAllah.
Ya Allah,
Ku menadah kedua belah tanganku untuk memohon kepadaMu, Ya Rabb!
Aku mohon Ya Allah supaya engkau memelihara hati-hati kami dan seluruh jasad kami daripada melakukan maksiat kepadaMu Ya Allah,
Kami adalah hambaMu yang kerdil lagi hina ya Allah,
Kami bertaubat kepadaMu dengan apa yang telah kami lakukan kepadaMu selama ini Ya Allah,
Dosa-dosa yang menggunung tinggi Ya Allah,
Engkaulah Yang Maha Pengampun,
Ampunilah dosa-dosa kami,
Kami mohon Ya Allah supaya Engkau pelihara kami daripada hasutan syaitan yang direjam,
Terimalah taubat kami ini Ya Allah.
Semoga kita sentiasa dipelihara dan dilindungi Allah, InsyaAllah.

created by :: brader mizter shafizan

Saturday, August 6, 2011

Ketika Cinta Berbuah Kecewa

Dalam makna kita sebagai manusia biasa, justru ada hal lain yang luar biasa Allah berikan sebagai karunia-Nya kepada kita. Kita diberikan satu nikmat berupa rasa yang mungkin secara ilmiah tak dapat dirumuskan darimana dan bagaimana rasa itu tercipta. Namun itu adalah satu karunia yang patut kita syukuri sebagai seorang insan, karena rasa itu ”khusus” diberikan hanya pada kita sebagai makhluk-Nya sebagai seorang manusia.


Tak bisa dipungkiri sebagai manusia inginnya rasa bahagia, rasa cinta, rasa senang atau apapun segala rasa yang menyenangkan hati saja yang melekat dalam kehidupan sehari-hari. Kalau bisa, tak usah ada rasa sedih, kecewa, pun takut dan sebagainya…

RASA KECEWA?
Janganlah kamu bersikap lemah, dan janganlah (pula) kamu bersedih
hati, padahal kamulah orang-orang yang paling tinggi (derajatnya),
jika kamu orang-orang yang beriman ~ Surah Al-Imran ayat 139
Seperti yang pernah insan ungkapkan dalam blog sebelumnya…bahwa rasa memang tak pernah muncul dalam saat yang berbarengan. Detik ini senang…mungkin saja sedetik kemudian berubah duka. Kala duka dan sedih melanda, bukankah peraduan nyaman kita adalah ketika kita bisa meluapkan kesedihan itu kepada yang mengerti diri kita, Dialah Allah yang menciptakan kita.
Semakin kusadari, bahwa dari rasa kecewa ini, mungkin Allah hendak menyadarkan kita akan keterlenaan dari rasa bahagia…atau rasa sedih yang kita alami, menyadarkan kita dari terbuainya rasa senang. Karena mungkin saja keterlenaan itu membuat kita lupa sebagai makhluk-Nya. Sungguh…sadarkah kalau ini merupakan bentuk kasih sayang-Nya??
Dalam heningan sujudku penuh harap, Ya Rabb jangan biarkan hamba larut dalam rasa fana, tapi biarkan hamba terus terhanyut dalam aliran nada cinta dan kasih-Mu yang abadi, jika rasa itu berupa kecewa…biarkan berjalan kalau itu bisa membuatku semakin cinta pada-Mu…jika rasa itu berupa sedih biarkan tetap kurasa kalau itu bisa membuatku merasakan hangatnya kasih-Mu. Karena kebahagiaan bagiku adalah ketika aku selalu berada dalam naungan-Mu.
Maka izinkan aku mengungkap rasa…Terima kasih ya Rabb, dalam rasa kecewa ini justru membuatku semakin dekat dengan-Mu

Pujuklah diri, putus cinta mungkin :
1.Allah ingin temukan yg lebih baik
2.Allah akn kembalikan semula dirinya bila dia jadi lebih baik atau anda jadi lebih baik
3.Kafarah kpd dosa – dosa kita..Untuk kita lebih dekat kepada-NYA



Thursday, August 4, 2011

Mari berZIKIR di sepanjang Ramadhan....


ASSALAMUALAIKUM W.B.T
Dalam kitab Tazkiatun Nafs oleh Said Hawa yg didasarkan 
dari kitab ulamak agung Imam AlGhazali iaitu Ihya Ulumiddin
 dan juga kitab AlAdzkar oleh Imam Nawawi....

.terkandung didalamnya mutiara zikrullah...
kita disarankan sangat sangat untuk tujuan zikrullah
 iaitu berzikir kepada Allah dengan mengamalkan setiap
 pagi dan petang...

sesudah solat subuh dan sesudah solat asar atau
 ketika maghrib untuk membaca zikrullah yg 
termasyhur didalam hadis Nabi saw, tambahan
 pula di bulan Ramadhan alMubarak ini....iaitu:
kalimah Subhanallah hil adziim subhanallah wabihamdihi 100x,
Laa ilaa haillallah (tiada tuhan selain Allah) 100x dan juga
Subhanallah, walhamdulillah, walaa ilaa haillallah, wallahuakbar....walaa haula walaa quwwata illa billahil aliyyil adziim.....   







Siti Fatimah r.a....ketika mengadu kpd ayahnya tentang beratnya
 kerja rumah lalu memerlukan pembantu..lalu dijawab oleh Baginda saw...
dengan penuh lembut dan tarbiah sekali...
."bagaimana jika aku gantikan dengan sesuatu yg
 berkali ganda lebih baik dari seorang pembantu rumah"...
itulah dia dia Rasulullah saw memberi amalan zikrullah 
seperti yg diatas iaitu Subhanallah, walhamdulillah
 walaa ila haillallah wallahu akbar sehingga habis..
.untuk diamalkan oleh Siti Fatimah anaknya yg paling
 disayangi oleh Baginda saw....

Hikmahnya, tentu ada sesuatu yg amat besar disebalik zikir 
tersebut hingga Baginda saw mengatakan ia lebih baik berkali
 ganda dari seorang pembantu rumah, apatah lagi ia disarankan 
kpd anaknya sendiri Siti Fatimah r.a.......mungkin kesan zikir
 tersebut akan membolehkan seorang pengamalnya menjadi 
lebih berkeupayaan untuk melakukan kerja kerja yg berat dan
 sebagainya...apapun, saranan saya agar kita berzikir kerana
 Allah dan amalkan ia kerana Allah...insyaallah akan ada 
kebaikan jika selalu dan konsisten dalam mengamalkannya......
. bukanlah berzikir itu untuk menjadi kuat atau sebagainya....
itu yg memesongkan, hendaklah zikrullah dengan niat yg 
tulus ikhlas kerana Allah.....imbalan dari zikir yg dilakukan
 sentiasa itu, kita serahkan urusannya kepada Alah swt..
.Dia maha mengetahui dan Maha Kuat....ameen, insyaallah!