Thursday, March 31, 2011

Syaitan Itu Kreatif



Pernah satu ketika saya diminta belajar daripada syaitan oleh seorang yang ulama yang dihormati. Saya terkejut. Benarkah ini?

“Belajar tentang kreativiti dan inovasi syaitan menyesatkan manusia,” jelasnya.

Saya tersenyum. Ada kebenarannya. Syaitan begitu kreatif mencipta dan mempromosi kejahatan. Ada-ada sahaja cara dan jalannya. Tidak pernah kaku, jarang yang beku. Sentiasa ligat dan cepat. Sentiasa ada pembaharuanMalangnya, acapkali orang yang memperjuangkan kebenaran…tidak se’dinamik’ dia. Tumpul kreativiti dan beku inovasi. Asyik-asyik yang semacam itu juga.

Begitulah. Semoga kisah dialog di bawah boleh dijadikan cabaran untuk minda bagi terus memperjuangkan kebenaran. Kita mesti lebih kreatif daripada syaitan!

KISAH TIDAK LAMA DULU

Bertemu dengannya dahulu merupakan satu penghormatan. Apa tidaknya, dia sudah berubah ke arah kebaikan.

“Mengapa tiba-tiba?” tanya saya.

“Hidayah bang…” jawabnya si dia pendek.

“Bagaimana dengan segalanya?” Risau saya dengan profesyennya.

“Allah ada. Allah akan membantu segalanya.”

“Syukur,” kata saya perlahan.

Setahun kemudian.

“Lihat ini..” kata seorang sahabat sambil menghulurkan sekeping gambar.

“Betul ke ni?”

“Apa kau ingat ini ‘super-impose’?”

Saya terdiam. Kaku.

“Mana pergi tudungnya?”

“Itu..” tuding jari saya kepada tudung merah di atas kepalanya.

“Itu tudung?”

“Yalah, bertudung tapi tidak menutup aurat.”

“Bertutup tapi terbuka, tahupun…” katanya seakan menyindir.

Bila kenalan itu pergi, saya tatap sekali lagi gambar yang ditinggalkan. Kasihan saya melihat wajah si dia yang terbaru. Terasa, betapa kekadang hidayah datang dan pergi berselang-seli. Masih terbayang tangisannya tempoh hari, ketika menceritakan bagaimana terbuka pintu hatinya menginsafi dosa-dosa lampau.

“Bang saya insaf bang…“

Lantas, tanpa sesiapa yang memaksa… dia mengenakan tudungnya. Lengkap, labuh, menutup aurat berpandukan syariat. Tidak jarang, tidak ketat, tidak mengundang fitnah bertandang. Sempurna. Sejuk, mata memandang. Dingin kalbu merasakan. Betapa hidayah itu singgah tanpa mengira siapa, di mana dan bila? Dulu si dia terpilih, sekarang kembali tersisih?
Kini tiba-tiba segalanya semacam ‘ditarik’ kembali. Tudungnya makin singkat. Dari mulanya di bawah paras dada, naik ke paras leher dan akhirnya kembali membuka leher, dagu dan… Paling malang, tingkah yang dulunya mula terjaga, kini lepas bebas kembali. Kata sesetengah yang setuju, biarlah… itu lambang Islam dinamik. Bertudung tapi masih boleh meliuk-lentuk, terkinja-kinja dan bersuara manja. Yang penting hati… Asal hati baik, tidak mengapa. Yang penting isi, kulit tak apa. Kalau begitu kenapa dulu perlu bertukar kulit? Insaf dan taubat sahajalah, tak payah bertudung litup seperti kelmarin!

Saya teringat kuliah yang pernah disampaikan oleh seorang ulama satu ketika dahulu:

“Syaitan terlalu kreatif…” Kreatif? Bisik hati saya.

Kekadang syaitan tidak menghasut manusia meninggalkan daerah putih menuju daerah hitam… Tetapi dia mengujudkan lebih banyak daerah ‘grey’ – warna keperang-perangan, yang hakikatnya bukan lagi kebenaran.” Terfikir saya, inilah jerangkap kebatilan yang dianggap kebenaran. Topeng baik bagi melempiaskan kejahatan yang dulunya terpendam. Ya, syaitan terlalu kreatif. Ada-ada sahaja ‘was-was’ baru yang ditiupkan ke jiwa insan agar meminggirkan jalan Tuhan.

Hasilnya, sekarang kita dapat lihat bagaimana ada gadis bertudung di kalangan Mat Rempit. Ada wanita bertudung yang melalak dengan gaya bebas terbabas dari nilai akhlak dan kesopanan. Atau peragawati bertudung dengan langkah ‘catwalk’ dengan dada, ‘make-up’ galak sambil yang mengundang pesona dan ‘aura’ dosa. Dan lebih ‘daring’ lagi kita dapat lihat tarian ala-ala gelek oleh gadis bertudung… Atau sekarang pun sudah ada bunga-bunga munculnya Rockers wanita bertudung? Ah, apa ni? Daerah ‘grey’? Atau segalanya sudah hitam, kelam, kusam.

Teringat juga saya pesan daripada seorang yang saya sangat hormati kerana ilmu dan kewarakannya:

Tudung wanita itu ada empat… tudung pada wajahnya, tudung pada mata, tudung pada suara, tudung pada hati.” Apa ertinya? “Tudung pada wajah… jangan sampai wajahnya mengundang fitnah. Kecantikan adalah pingitan buat suami, bukan pameran untuk lelaki ajnabi. Tudung pada mata… jangan matanya memandang lelaki lain selain muhramnya. Solehah yang hakiki, tidak dipandang, tidak memandang. Tudung pada suara… jangan dilunak-lunakkan dengan tujuan memikat dan mempersona. Tudung pada hati… mengingati Allah… dengan tasbih Siti Fatimah, subhanallah, alhamdulillah dan Allahu Akbar…

“Jangan terlalu ekstrem,” tegur seorang kawan bila saya lontarkan pandangan betapa wanita bertudung masakini sudah semakin hilang ‘penghormatannya’ (baca betul-betul… bukan ‘kehormatan’). Bagi saya kuantiti orang bertudung meningkat tapi kualitinya merudum.”
“Bukan begitu. Menutup aurat ada tujuannya… tercapaikah tujuan dengan penutupannya. Jika tidak, hakikatnya mereka masih terdedah,” balas saya perlahan.

“Aku tak faham. Maksud kau?”

“Seperti juga solat. Tujuannya mengingati Allah, kesannya pasti dapat mencegah kejahatan dan kemungkaran. Begitu maksud Al Quran apabila menjelaskan tujuan solat didirikan.”

“Lantas?”

“Jika solat tidak mencapai tujuan pasti ada sesuatu yang menyimpang. Samalah seperti hukum menutup aurat, tujuannya menjaga akhlak dan kehormatan. Maknanya kalau sudah menutup aurat, tetapi masih tercalar akhlak dan kehormatan… tentu ada yang salah dalam penutupannya.”

“Jangan ektreem sangat. Tutup aurat bukan ertinya kita menutup keindahan. Tak salah berhias, menarik, cantik.”

“Keindahan mesti didasari oleh kebenaran. Ingat, setiap keindahan tidak semestinya satu kebenaran…”

“Jadi kebenaran menolak keindahan?”

“Keindahan itu satu kebenaran!” balas saya cepat. Ya, atas alasan bertudung tidak menafikan keindahan pelbagai ‘aksesori’ ditokok-tambah menjadikan tudung lebih dimertabatkan sebagai ‘fesyen’ orang ‘baik-baik’ dan orang ‘cantik-cantik’ berbanding syariat wanita yang beriman!

“Hormati, itukan era transisi” kata seorang sahabat seakan memujuk saya.

“Transisi? Apa maksud mu?”

“Sebelum lengkap bertudung… err… maksudku menutup aurat, biarlah mereka berskaf dulu. Tu pun dah baik daripada sebelumnya yang tak menutup kepala langsung.”

“Transisi, ke arah mana? Aku tidak bercakap tentang orang yang tak bertudung langsung. Tetapi aku bercakap tentang individu yang dulu tak bertudung, lepas tu bertudung, kemudian berskaf sahaja… ini transisi ke arah mana? Nak bertudung semula atau nak tak bertudung semula?”

Dia diam. Bungkam. Marah sayapun kerana sayang.

“Langkah pengalihan mesti diiringi oleh pengisian. Jangan tutup kepala sahaja, tetapi isi kepala yang ditutup itu dengan ilmu. Mereka yang tidak menghadiri majlis lebih 40 hari, hati menjadi gelap. Kemudian cari kawan-kawan yang sehaluan. Penghayatan agama kita dipengaruhi oleh kawan-kawan kita…”

“Kau kata mereka tidak ada ilmu?’”

“Bukan begitu. Menuntut ilmu mesti berterusan. When you stop learning, you stop leading– maksudnya, jika kita berhenti menuntut ilmu kita akan berhenti memimpin. Sekurang-kurangnya memimpin diri sendiri,” kata saya.

“Sekali lagi. Kau meragui ilmu mereka?.”

“Ada sebab untuk aku meraguinya? Maaf, aku pun bukan baik. Tetapi kita tidak boleh berdiam melihat kejahilan berkata-kata.”

“Maksud kau?”

“Ada yang berkata, dia masih menutup aurat kerana dia memakai rambut palsu! Bayangkan apa yang orang begini faham tentang hukum menutup aurat? Pernahkah dia mendengar tafsir Surah An Nur? Pernah dia belajar tafsiran hadis tentang aurat wanita Islam? Peliknya, suara semacam ini semakin nyaring sekarang.”

Aku diam. Tafakur. Semua itu imiginasi untuk tulisan ini semata. Namun itu bukan ilusi. Aku tidak pernah punya kesempatan untuk menuturkannya. Lalu Kemudi Hati ini menjadi wadahku berbicara. Untuk diri, isteri, anak perempuanku dan anda wanita-wanita Islam semua. Antara syaitan bisu dan syaitan yang licik berkata-kata, kekadang kita jadi semakin bungkam… menjadi ‘malaikat’ yang diam? Oh, tidak… Rasul berpesan: katakan yang benar walaupun pahit! 



Wednesday, March 30, 2011

DUKACITA... :'(

Sangat2 sedey bile ad org (jasmine) HINA KEKASEH ALLAH,NABI MUHAMMAD S.W.T..
da terang2 kesah nabi lam AL QURAN 2,kenapelaa stiLL hina... sedar laa skit,DUNIA nie sape punyer...
dan sdar la jgk DIA idop 2 sape y buatkan die idop... 
laupon die bkn isLam,tlg laa hormati org2 islam...jgn nak memperlekehkan ISLAM... dan jgn nak racun fikiran org islam laa...
semoga ALLAH memberi pengajaran kepadenyer....AMIN....

ISLAM i2 suci
ISLAM i2 indah
ISLAM i2 baik


Tuesday, March 29, 2011

W.A.N.I.T.A


1. Kecantikan seorang wanita ialah terletak   
sejauh mana ia dapat menahan(menjaga) malunya,   

sementara kegagahan seorang lelaki ialah   
terletak sejauh mana ia dapat menahan (menjaga)   
marahnya.   
2. Orang yang membujang adalah orang yang belum   


menemukan penghibur duka dan dia baru   
memperolehinya dengan berkahwin.   

3. Suami adalah orang yang mencari kebahagiaan   
hidup dengan menghilangkan sebahagian   
kemerdekaannya.   

4. Wanita menghadapi banyak permasalahan;   
sebahagian diatasi dengan berkahwin dan   
sebahagian yang lain diatasi setelah dia masuk   
ke liang kubur.   

5. Mata yang paling indah tetapi juga harus   
diwaspadai adalah mata kaum wanita.   

6. Jangan menyalahkan perasaan isteri anda   
kerana perasaannya yang terbaik ialah ketika ia   
menerima anda sebagai suami.   

7. Perawan tua ialah wanita yang kehilangan   
kesempatan menyusahkan seorang lelaki.   

8. Yang diinginkan seorang gadis dari dunia ini   
hanyalah seorang sisuami, dan apabila ia sudah   
memperolehinya, ia menginginkan segala- galanya.   

9
. Wanita bisa memaafkan suatu pengkhianatan   
suaminya, tetapi dia tidak bisa melupakannya.   

10 
. Kecantikan wanita tidak bererti apa-apa   
dibandingkan dengan kemuliaan akhlak dan   
perilakunya.   


  
11. Sebelum kahwin, wanita hafal seluruh jawaban   
dan sesudah kahwin, ia hafal seluruh pertanyaan.   

12. Barangsiapa mengahwini wanita kerana   
hartanya, maka dia telah menjual kemerdekaannya.   

13.
Wanita adalah bintang dan pelita bagi   

lelaki. Tanpa pelita, lelaki bermalam dalam   
kegelapan.


   

14. Wanita lebih cepat daripada lelaki dalam   
menangis dan dalam mengingatkan peristiwa yang   
menyebabkan dia menangis.   

15. Wanita tertawa bila ia mampu dan menangis   
apabila ia menginginkan sesuatu..   

16. Pudarlah kebahagiaan seorang wanita jika ia   
tidak mampu menjadikan suaminya teman yang   
termulia.   

17.
Wanita sangat berlebihan dalam mencintai dan   
membenci, dan tidak mengenal pertengahannya.   

18. Wanita selalu tergolong manusia halus dan    lembut sampai saat dia berkahwin.   


19. Tidak mungkin seorang lelaki hidup bahagia   
tanpa didampingi oleh isteri yang mulia.   

20. Wanita hidup untuk berbahagia dengan cinta,   
sementara lelaki mencintai untuk hidup   
berbahagia.   

21. Kebijaksanaan wanita terletak di dalam   
hatinya.   

22. Seorang wanita yang bijaksana menambahkan   
gula pada kalimatnya setiap kali berbicara   
dengan suaminya, dan mengurangi garam pada   
ucapan suaminya.   

23. Cincin perkahwinan adalah cincin termahal di   
dunia, sebab mengharuskan pemberinya   
mengingatkan harganya setiap bulan tanpa henti.   

24.
Sesungguhnya tidak ada wanita yang sangat   

cantik, yang ada ialah kaum lelaki yang sangat   
lemah bila berhadapan dengan kecantikan.   



25. Bagi lelaki, yang terakhir kali mati ialah   
jantungnya dan bagi wanita adalah lidahnya.   

26. Wanita tidak diciptakan untuk dikagumi semua   
lelaki tetapi sebagai sumber kebahagiaan seorang   
suami.   

27. Pada waktu bertunang, lelaki banyak   
berbicara dan perempuan mendengarkan. Pada saat   
perkahwinan, perempuan berbicara dan pengantin   
lelaki mendengarkan. Sesudah perkahwinan, suami   
dan isteri banyak berbicara dan para jiran   
tetangga mendengarkan.   

28. Setiap wanita mempunyai dua mata. Adapun   
wanita yang cemburu berlebihan mempunyai tiga   
mata. Satu di sebelah kanan, satu di sebelah   
kiri dan yang ketiga diarahkan kepada suami.   

29. Wanita pada umumnya takut akan tiga hal :   
tikus, munculnya uban dan wanita-wanita cantik   
yang menjadi saingannya.   

30. Isteri yang bersikap jujur dan setia kepada   
suami meringankan setengah beban kehidupan   
suaminya.   

31
. Seorang wanita menghadapi kesulitan apabila   

ia berada di antara lelaki yang dicintainya dan   
yang mencintainya  

Monday, March 28, 2011

!! Huhh !!

   AssaLamualaikummm??

sape2 y bc bLog nie ader terase maap la yerkk
nak bgtau kwn2 zaty kt Uitm nie,xder sape2 pon special laaa...
tlg r jgn angap zaty nie lbey2..
juzz kwn sudaa laaa..
pas2 blee pape mulaa laa ase jelezz
apee laaa
kan da kate kwn
JGN LEBEY2...
pas2 bile time blaja mulaa la masam mukaaa
adoiii...
payah3...
yang sorang nie plakk
kononnyer gtauu da xmo kontex....
sbb nyer jeles kt sumone 2..
lg laa zaty suke lau die xkontex...
ZATY suka bkwn ng die..
tp xsuke ble die da ad feeling...
~~huh!!
rimass...
xsampie sarie..
miskol mcm org xbetul..
zaty xder niat pon nak buat org terase hatie...
tp tolong r paham...
lau kawan xkan nak kene layan harie2 kan..
zaty xbalas msg pon marah...
bkn kwn cm2...
hishh...
tension2..
xSUKE LAA
bile ader org konkong kitee..
sedangkan die 2 xder paper...

SORRY 4 EVERYTHING

(KEMAAFAN I2 PENTING DALAM  PERHUBUNGAN)

(^_*)



Sunday, March 27, 2011

Jiwang3..

........... Yang D carie
Hadirnya tanpa kusedari
Menggamit kasih cinta bersemi
Hadir cinta insan padaku ini
Anugerah kurniaan Ilahi
Lembut tutur bicaranya
Menarik hatiku untuk mendekatinya
Kesopanannya memikat di hati
Mendamaikan jiwaku yang resah ini


Ya Allah
Jika dia benar untukku
Dekatkanlah hatinya dengan hatiku
Jika dia bukan milikku
Damaikanlah hatiku
Dengan ketentuan-Mu
Dialah permata yang dicari
Selama ini baru kutemui
Tapi ku tak pasti rencana Ilahi
Apakah dia kan kumiliki
Tidak sekali dinodai nafsu
Akanku batasi dengan syariat-Mu
Jika dirinya bukan untukku
Redha hatiku dengan ketentuan-Mu
Ya Allah


Engkaulah tempat kubergantung harapanku
Kuharap diriku sentiasa di bawah rahmat-Mu
Dialah permata yang dicari
Selama ini baru kutemui
Tapi ku tak pasti rencana Ilahi
Apakah dia kan kumiliki
Dialah permata yang dicari


Selama ini baru kutemui
Tapi ku tak pasti rencana Ilahi
Apakah dia kan kumiliki


******************************************************
SPECiaL song 4 myLove
You know you're everything to me
And I could never see, the two of us apart
And you know I give myself to you
And no matter what you do, I promise you my heart
I've built my world around you and I want you to know
I need you, like I've never needed anyone before
I live my life for you
I want to be by your side in everything that you do
And if there's only one thing you can believe is true

I live my life for you
I dedicated my life to you
You know that I would die for you
But our love would last forever
And I will always be with you
And there is nothing we can't do

As long as we're together
I just can't live without you, and I want you to know
I need you like I've never needed anyone before
I live my life for you
I want to be by your side in everything that you do
And if there's only one thing you can believe is true

I live my life for you
I've built my world around you and I want you to know
I need you, like I've never needed anyone before
Wow, yeah I live my life for you

Kwn2 UitM

KaDang2 ader suka,ader duka kan time bLaja nie...
tp papepon kite keNe hargai Kwn Kte...
Laupon dieorg bt kte TERASE HEARTY..kte xley nak bencie dieorg...

sBB lau kte benci sorang mgkin lbey pd sorang kan benci kte an....
so,hargai kwn buruk mcm maner pon... :))


Thursday, March 3, 2011

LoLiPop

PK sendrie laa... :))



Anak kecil bertanya kepada papa dia : "Papa, besar nanti adik nak jadi macam akak tu la," sambil menunjukkan sekumpulan remaja perempuan yang berpakaian agak menjolok mata. Papa dia terkesima lalu berkata :"isshhh..tak boleh syg..agama tak ajar kita berpakaian mcm tu..berdosa tau," sambil mengharapkan anak kecilnya faham.. "Abis tu, k...enapa adik tgok artis2 pakai mcm ni, pastu dlm tv ckp pakai mcm tu nampak glemer."

Terus si ayah bertanya kpd anaknya :"Sayang suka makan lolipop tak?".. anaknya menjawab :"mestilah suka.".. lalu si ayah berkata :" masa kita beli lolipop, dia berbalut kan?" tanya si ayah menduga si kecil. "betul papa, berbalut." Si ayah menambah "katakanlah sayang buka pembalut lolipop, kemudian biarkan di ruang terbuka, agak2 apa yang akan berlaku?" anaknya menjawab :" hurmmm..mesti lalat datang dekat papa..ye la, sebab benda tu manis..takpun semut yang akan datang.." si ayah membalas :" demikian juga dgn wanita. sekiranya menjaga aurat dgn baik, taat pada perintah Allah, insyaallah syaitan, lelaki2 jongos dan jahat tdk akan mendekati, dan sekiranya terbuka sana, terbuka sini, nescaya nasibnya sama spt lolipop yang terbuka pembalutnya lalu terdedah di tempat terbuka,"..

si kecik faham..kemudian memeluk papanya sambil berkata :" adik sayang papa.. ♥ u papa.".. si ayah puas kerana dapat menerangkan dgn baik..tanpa disedari ada manik2 jernih yang mengalir dr sudut matanya sambil mengenangkan apa nasib anaknya kelak dalam keadaan dunia yang penuh pancaroba kini..