Friday, November 25, 2011

Lau Kana Bainana..

Bismillahirahmanirahim...umm,kalaulah ALLAH kabulkan doa kita,pernah x kita doa untuk berjumpa Nabi Muhammad S.A.W? kdng2 diri sendiri pon terlepas pandang untuk berdoa...Jom ambil masa sekejap utk berselawat pd junjungan bsar Nabi Muhammad S.A.W. Allahumma solli 'ala saidina muhammad wa'ala alhi wasohbihi wabarik wasallim. (7x)


Agak-agak la kan dlm sehari brapa bnyk sunnah Rasulullah yg kt dpt buat? Tepuk dada tanya iman. Ana sdri pun ntah brape je yg dpt amalkan dlm sehari. Dekat sini ana nak kngsi sikit antara sunnah2 Nabi kita yg mdh utk kita laksanakan, insya Allah.
Lepas ni kt cba jaga ek sunnah ni stiap hari..

1. Tahajud
-krna kmuliaan seorg mkmin tletak pada tahajudnya.

2.Baca al-Quran sblm terbit matahari
-izinkan mata kt mlihat kitab suci itu sblm mlihat dunia. Baca dgn pnuh tartil & fahamkan. x bnyk pun sikit jadi la kan..

3.Jgn tggalkan masjid trutamanya pd wktu Subuh
- mulakan hari ptama kt dgn mlgkah ke msjid sblm ke kmpus atau tmpat lain. Allah suka pd hambaNya yg meng'imarahkan rmh Allah.

4.Jaga solat Dhuha
-kalau jadual kelas korang x pnuh apa slhnya ambil masa dlm 10 minit utk buat solat Dhuha ni. Insya Allah kunci rezeki ada di sini.

5.Jaga sedekah stiap hari
-Allah suka pd org yg bsdekah & para malaikat pula akan mendoakan sesiapa yg bsdekah. Niat kena la btul sblm nk bsedakh tu. Sedekah bkn bmksud kena kluar duit stiap hari..Tlg susun selipar sblm msuk rmah or blik pun dikira sdekah.Senyum pd org lain pun sedekah tp jgn la snyum yg mnggoda pula ye..Tlg lecturer angkt brg ke..kalau nmpk sampah or something yg mhalang pjlanan org lain. Apa salahnya alihkan or buangkan.Itu pun sdekah jg.Mudah kan Allah tu nak bg pahala kat kt. Kita ni je yg smbong dgn Allah. Org yg mnulis ni pun kdg2 liat je nk buat tp jom la kt sama2 pbaiki diri.

6.Jaga wudhuk terus menerus
-Allah syg pd hamba yg suka bwdhuk. Kata Khalifah Ali bin Abu Thalib "org yg slalu bwdhuk sntiasa akn mrasa sllu bersolat & djga oleh malaikat dgn 2 doa "ampuni dosa & sayangi dia ya Allah". Jadi, bila kentut je pergilah ambil wudhuk.Jenuh la mcm tu. Klau org yg ada angin mcm mana? Asyik2 nk tkntut? gi minum eno dulu kut. buang smua angin dlm bdn tu bru lega..hahakk..apa2 pun sntiasa perbaharui wudhuk..

7.Amalkan istighfar stiap saat
-kita ni kan sllu sgt buat dosa..stiap hari kut.kt je yg x sedar. mengata org ni skit, dosa dh. Terdetik pkra yg bkn2 dlm hti kt, dosa dh, tpandang ikhwan or akhawat, dosa dh.Jadi, sbnarnya ada je dosa yg kt buat. So, selalulah beristighfar.

~~Rasulullah mempunyai tahap kesabaran yg tinggi. Dia tidak pernah berdoa utk membinasakan kaumnya yg selalu mengganggu dan menyiksa dia menjalankan dakwah. Ada nabi terdahulu pernah mendoakan supaya dibinasakan kaumnya yg ingkar..seperti nabi NUH. Rasulullah pernah dibaling batu, dan darah pun mengalir...cepat2 beliau mengesat darah itu supaya tidak jatuh ke bumi, kerana bimbang darah yg suci itu menyebabkan kaumnya binasa...sejahtera ke atas mu ya Rasulullah S.A.W.~~

Sbg pnutup,  jom kt cuba ikuti sunnah ni perlahan-lahan.Insya Allah lama-lama nnti dh sebati.Bila dh sebati nk tggalkan pun rasa janggal.  ^__^


wallahulam..

No comments:

Post a Comment

syukran..!! Moga ALLAH REDHA...