Sunday, October 16, 2011

DOA PENGUBAT HATI YANG SEDIH DAN MENGHARAP

Assalamualaikum wbt..
maLam ni rasa mcm sangat2 sedih..sbb rasa hilang sesuatu lam dri ni.. 
redha dgn ap y berLaku..
xde sapa tau ap y terbuku lam hati kecil nie,meLainkan ALLAH S.W.T.
dia maha mengetahui segalanya..
tetiba terbaca doa nie..

Doa yang di ajarkan Nabi s.a.w.

اللَّهُمَّ إِنِّيْ عَبْدُكَ ابْنُ عَبْدِكَ

ابْنُ أَمَتِكَ نَاصِيَتِيْ بِيَدِكَ مَاضٍ فِيَّ حُكْمُكَ عَدْلٌ

فِيَّ قَضَاؤُكَ أَسْأَلُكَ بِكُلِّ اسْمٍ هُوَ لَكَ

سَمَّيْتَ بِهِ نَفْسَكَ أَوْ عَلَّمْتَهُ أَحَدًا

مِنْ خَلْقِكَ أَوْ أَنْزَلْتَهُ فِيْ كِتَابِكَ

أَوْ اسْتَأْثَرْتَ بِهِ فِيْ عِلْمِ الْغَيْبِ عِنْدَكَ

أَنْ تَجْعَلَ الْقُرْآنَ رَبِيْعَ قَلْبِيْوَنُوْرَ صَدْرِيْ وَجَلاَءَ حُزْنِيْ وَذَهَابَ هَمِّيْ


Ya Allah, sesungguhnya saya adalah hamba-Mu,

putra hamba laki-laki-Mu, putra hamba perempuan-Mu,

ubun-ubunku ada di Tangan-Mu, telah berlalu padaku hukum-Mu,

adil ketentuan-Mu untukku.

Saya meminta kepada-Mu dengan seluruh Nama yang Engkau miliki,

yang Engkau menamakannya untuk Diri-Mu

atau yang Engkau ajarkan kepada seseorang dari makhluk-Mu

atau yang Engkau turunkan dalam kitab-Mu

atau yang Engkau simpan dalam ilmu ghaib yang ada di sisi-Mu.

Jadikanlah Al-Qur`an sebagai musim semi (penyejuk) hatiku

dan cahaya dadaku, pengusir kesedihanku serta penghilang kegundahanku.

(HR. Ahmad no.3712 dari 'Abdullah bin Mas'ud radhiyallahu 'anhu, dishahihkan Asy-Syaikh Al-Albaniy)


Doa ini di sarankan ketika hati merasa sedih karena sesuatu menimpa kita seperti kehilangan harta, sulit mencari pekerjaan, kematian salah seorang keluarga kita, tidak mendapatkan sesuatu yang kita idam-idamkan, jodoh tak kunjung datang ataupun yang lainnya,

...semoga bermanfaat....
p/s :: apa y berlaku..ingat balik sapa pencipta.. berdoaLAhh...kerana,,,doa adalah senjata org mukmin :)

2 comments:

  1. hai kak..saya nak bgtaw..sya seorang budak dr kelas pertama maknanya klas pandai la..tiba2 sya mndapat tahu math saya gagal..hanya saya sorang je yg gagal math dlm klas...jd saya btul2 t'kjut..sedih sgt rasa hati nie...sya kena trun klas..tp sya malu..bhw saya tlah trun kls..sy x dpt trima knyataan bhw sya akan trun klas...saya asyik menangis je..nak wat apepun...dah xde mood..kak mcm na supaya sya dpt trima kenyataan yg pahit ni dgn hati yg terbuka??

    ReplyDelete
  2. Adik jgan la sdih.benda 2 boleh usaha adik.kegagalan la buat kite berjaya taw..adik jgn sedih2 lgi taw..kegagalan itu lumrah kehidupan..hopely adik teruskan usaha..abang kakak sentiasa sapport adik..hihi senyum skit




    ReplyDelete

syukran..!! Moga ALLAH REDHA...