Monday, May 16, 2011

:))



Dia yg di ambil dr tulang rusuk lelaki. Jika Tuhan menyatukan dua org yg b’lawanan sifatnya, maka ianya akan m’jadi saling melengkapi.

Dialah penolongmu yg sepadan, bukan teman ketika t’desak yg sepadan.

Ketika p’tandingan dimulakan, dia tidak b’hadapan denganmu utk melawanmu. Tetapi dia akan berada b’samamu utk b’jaga2 di belakang, saat engkau berada di depan atau segera mengembalikan bola ketika bola itu t’lepas dr tanganmu. Dialah yg akan menutupi kekuranganmu.

Dia ada utk melengkapi apa yg tidak ada dlm diri lelaki: perasaan, emosi, lemah lembut, keindahan, kecantikan, rahim utk melahirkan, menguruskan hal2 rumah tangga. Sehingga lelaki tidak mengerti hal2 itu. Dialah yg akan menyelesaikan bahagiannya… Sehingga tanpa kau sedari ketika kau m’jalankan sisa hidupmu.. Kau m’jd lebih kuat krn kehadirannya di sisimu.

Jika ada makhluk yg sanggup menakluki hati hanya dgn sebuah senyuman.. Itulah wanita...

Dia tidak perlu hujah drpd seorg lelaki.. Tetapi dia perlukan jaminan rasa aman dari seorg lelaki krn dia ada utk dilindungi, tdk hanya scr fizikal tetapi juga emosi.

Dia tidak t’tarik kpd fakta2 yg tepat, bahasa yg teliti dan logik yg dpt disampaikan scr lengkap drpd seorg lelaki. Tetapi yg dia perlukan adalah perhatiannya, kata2 yg lembut, ungkapan2 sayang yg mudah… Namun baginya sgt bererti, hingga membuatnya aman di dekatimu.

Batu yg keras dpt t’kikis habis oleh air yg m’alir. Sifat lelaki yg keras dpt diimbangi oleh kelembutan wanita. Rumput yg lembut tidak mudah tumbang oleh badai jika dibandingkan dgn pohon yg besar dan rendang. Seperti juga di dalam kelembutan seorg wanita, di situlah t’letak kekuatan dan ketahanan yg m’buatkannya dpt b’tahan dalam situasi apapun.

Dia lembut bukan utk dipijak. Rumput yg lembut akan dinaungi oleh pohon yg kukuh dan rendang. Jika lelaki b’fikir tentang perasaan wanita, hal itu adalah sebahagian dari hidupnya. Tetapi jika wanita b’fikir tentang perasaan lelaki, hal itu akan m’habiskan seluruh hidupnya.

Kerana wanita diciptakan dari tulang rusuk lelaki... Kerana wanita adalah sebahagian dari lelaki… 




From: Ya ALLAH, Aku Tak Ingin Sendiri.. Karya Burhan SodiQ.. n Blog si sengal and jiwang

No comments:

Post a Comment

syukran..!! Moga ALLAH REDHA...